Monialaisten opinnäytetyöryhmien kehittäminen Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa : Johdon, ohjaajien ja TKI-toimijoiden ajatuksia monialaisten opinnäytetyöryhmien kehittämisestä
Kilpijärvi, Marjo (2016)
Kilpijärvi, Marjo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719419
Tiivistelmä
Tulevaisuuden työelämä edellyttää monialaista osaamista, kykyä soveltaa aiemmin opittua uusiin alueisiin, rohkeutta kokeilla ja kehittää verkostoissa, elinikäistä oppimista ja ennen kaikkea oikeanlaista asennetta. Korkeakoulut vastaavat tähän haasteeseen kehittämällä monialaisia opintopolkuja ja opintoja. Monialaisten opinnäytetöiden tekemistä halutaan myös kehittää, sillä niiden koetaan palvelevan paremmin sekä opiskelijoiden oppimista että yritysmaailman tarpeita kuin perinteisten yhdestä näkökulmasta tehtyjen opinnäytetöiden. Myös Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ollaan kehittämässä monialaisten opinnäytetyöryhmien toimintaa, ja opinnäytetyöni pyrkii edistämään tätä kehitystyötä. Monialaisten opintojen kehittäminen on muutoinkin tärkeässä osassa Haaga-Helian uudessa strategiassa.
Opinnäytetyössäni kerään palautetta, kokemuksia ja kehittämisideoita monialaisten opinnäytetyöryhmien toiminnan sujuvoittamiseksi, uusien ja vanhojen ohjaajien motivoimiseksi, ammattikorkeakoulun johdon työn tueksi sekä TKI-toiminnan ja opinnäytetyöryhmien yhteistyön lisäämiseksi. Aineiston perusteella voidaan monialaisista opinnäytetyöryhmistä löytää paljon mahdollisuuksia. Näitä ovat muun muassa laadukkaan opetuksen ja työelämäyhteistyön lisääminen, monipuoliset oppimiskokemukset, verkostoituminen, koulutusohjelmien välinen yhteistyö ja toimintatapojen yhtenäistyminen sekä opiskelijoiden ammattitaidon kehittyminen vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
Aineistoni perusteella voidaan sanoa, että tällä hetkellä monialaisten opinnäytetyöryhmien haasteina ovat jäykkä hallinnointi ja koulutusohjelmien erilaiset toimintatavat ja -kulttuurit, kaikkien tahojen vähäinen tietoisuus monialaisten opinnäytetyöryhmien olemassa olosta ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista, TKI-yhteistyön ja toimeksiantojen vääränlainen ajoitus, opiskelijoiden sitouttaminen sekä raportointi. Näihin haasteisiin vastaamalla ja yhteisiä toimintamalleja kehittämällä voidaan monialaisia opinnäytetyöryhmät saada tukemaan kaikkien osapuolten oppimista, tiedonjakoa ja verkostoitumista – asioita, jotka ovat tärkeitä tulevaisuuden työelämässä.
Opinnäytetyössäni kerään palautetta, kokemuksia ja kehittämisideoita monialaisten opinnäytetyöryhmien toiminnan sujuvoittamiseksi, uusien ja vanhojen ohjaajien motivoimiseksi, ammattikorkeakoulun johdon työn tueksi sekä TKI-toiminnan ja opinnäytetyöryhmien yhteistyön lisäämiseksi. Aineiston perusteella voidaan monialaisista opinnäytetyöryhmistä löytää paljon mahdollisuuksia. Näitä ovat muun muassa laadukkaan opetuksen ja työelämäyhteistyön lisääminen, monipuoliset oppimiskokemukset, verkostoituminen, koulutusohjelmien välinen yhteistyö ja toimintatapojen yhtenäistyminen sekä opiskelijoiden ammattitaidon kehittyminen vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
Aineistoni perusteella voidaan sanoa, että tällä hetkellä monialaisten opinnäytetyöryhmien haasteina ovat jäykkä hallinnointi ja koulutusohjelmien erilaiset toimintatavat ja -kulttuurit, kaikkien tahojen vähäinen tietoisuus monialaisten opinnäytetyöryhmien olemassa olosta ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista, TKI-yhteistyön ja toimeksiantojen vääränlainen ajoitus, opiskelijoiden sitouttaminen sekä raportointi. Näihin haasteisiin vastaamalla ja yhteisiä toimintamalleja kehittämällä voidaan monialaisia opinnäytetyöryhmät saada tukemaan kaikkien osapuolten oppimista, tiedonjakoa ja verkostoitumista – asioita, jotka ovat tärkeitä tulevaisuuden työelämässä.