Matkailun verkkokauppa
Marjakangas-Honkanen, Tiia (2016)
Marjakangas-Honkanen, Tiia
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819526
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on matkailun verkkokauppaa käsittelevä työ, jossa käsiteltiin verkkokauppaa matkailuyrityksen ja matkailun kuluttajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville matkailun kuluttajien mieltymyksiä verkkokaupan käytöstä. Tutkin lisäksi sitä, suositaanko valmismatkoja vai omatoimimatkoja. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena Webropolin avulla kesällä 2016, ja vastauksia tuli 39 kappaletta.
Tavoitteena opinnäytetyössäni oli selvittää verkkokaupan merkitystä matkailussa. Teoriaosassa käsittelin verkkokauppaa yleisesti ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Syventävässä osiossa käsittelin aihetta erotellen verkkoliiketoiminnan mukanaan tuomat hyvät ja huonot puolet yrityksen ja kuluttajan näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkokauppaa matkailuun liittyen käytettiin sen helppouden ja edullisuuden vuoksi. Kaikista vastaajista 77 % vastasi tärkeimmiksi tekijöiksi verkkokaupan käytössä nimenomaan matkaa varatessa helppouden ja hinnan. Kaikista vastaajista noin 60 % suosi valmismatkoja ja 40 % omatoimimatkoja. Erotettaessa usein matkustavat ja harvemmin matkustavat, näistä usein matkustavat valitsivat useimmiten omatoimimatkan: 13 vastaajasta 12 valitsi omatoimimatkan ja 1 valmismatkan kysyttäessä kumpaa näistä suosii. Vastaajien kesken verkkoa käytettiin laajasti avuksi ostoprosessin aikana vertailemalla ja etsimällä tietoa niin kohteesta kuin matkantarjoajastakin.
Tavoitteena opinnäytetyössäni oli selvittää verkkokaupan merkitystä matkailussa. Teoriaosassa käsittelin verkkokauppaa yleisesti ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Syventävässä osiossa käsittelin aihetta erotellen verkkoliiketoiminnan mukanaan tuomat hyvät ja huonot puolet yrityksen ja kuluttajan näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkokauppaa matkailuun liittyen käytettiin sen helppouden ja edullisuuden vuoksi. Kaikista vastaajista 77 % vastasi tärkeimmiksi tekijöiksi verkkokaupan käytössä nimenomaan matkaa varatessa helppouden ja hinnan. Kaikista vastaajista noin 60 % suosi valmismatkoja ja 40 % omatoimimatkoja. Erotettaessa usein matkustavat ja harvemmin matkustavat, näistä usein matkustavat valitsivat useimmiten omatoimimatkan: 13 vastaajasta 12 valitsi omatoimimatkan ja 1 valmismatkan kysyttäessä kumpaa näistä suosii. Vastaajien kesken verkkoa käytettiin laajasti avuksi ostoprosessin aikana vertailemalla ja etsimällä tietoa niin kohteesta kuin matkantarjoajastakin.