Urheilusponsorointi lisäravinnebisneksessä
Järvenpää, Mika (2016)
Järvenpää, Mika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada lukijalleen selkeä kuva siitä, mitä on nykypäivän urheilusponsorointi sekä erityisesti lisäravinnebisneksen jokseenkin tuoreessa ympäristössä. Lisäravinnealan tulevaisuus sponsoroinnin suhteen tiukkenee tulevaisuudessa entisestään ja vain voimakkaimmin sosiaalisessa mediassa esillä olevat urheilijat saavat solmittua itselleen sponsorointisopimuksia. Sponsorointi on aina yrityksen ja urheilijan välistä vuorovaikuttamista ja hyvällä sponsorointisuhteella onkin optimaalisessa tilanteessa vaikka kuinka paljon annettavaa molemmille osapuolille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kirjamateriaaliin sekä Internet – lähteisiin, jotka käsittelevät sponsorointia. Suoraan lisäravinnebisneksen sponsoroinnista kertovaa materiaalia ei juuri ole saatavilla, sillä ala on vielä varsin tuore, mutta räjähdysmäisesti kasvava. Sponsoroinnin yleiset periaatteet pätevät kuitenkin myös tällä alalla aivan kuin missä muussakin urheilulajissa. Lisäksi opinnäytetyössä teoreettiseen viitekehykseen kuuluu materiaaleja ja lähteitä haastatteluiden teema-alueista, jotka koskevat lisäravinnealan toimintoja sekä sen piirissä toimivia sponsoroituja urheilijoita.
Opinnäytetyön tutkimukselliseen osuuteen käytettiin tapaustutkimusta, jonka tavoitteena ei ole löytää yleistyksiä ja tyypillisiä piirteitä eikä syy-seuraussuhteita, vaan kuvailla ilmiöitä ja tehdä uusia havaintoja. Tarkoituksena on saada syvällinen käsitys siitä, minkälainen merkitys sponsoroinnilla on tietyille yrityksille ja miksi niin moni lisäravinnealan yritys on sponsorointisopimuksia solminut. Tutkimus toteutettiin laadullisina sähköpostihaastatteluina sekä alan yritykselle, että sponsoroinnin alaisuudessa toimiville urheilijoille.
Loppupäätelmänä voidaan todeta kyseessä olevan todella ajankohtainen aihe ja tutkimuksen toteuttaminen tuotti paljon yllätyksiä, lähinnä sillä saralla, kuinka vaitiolovelvollista tietoa tutkitaan erityisesti urheilijoiden toimesta, vaikka kyselytutkimuksessa käytettiin suurimmaksi osaksi vain yleistäviä kysymyksiä ja henkilökohtaisuuksiin ei menty.
Sponsorointiin lisäravinnealalla ollaan yritysten osalta pääsääntöisesti tyytyväisiä, sillä yritystä hyödyttämättömistä sponsorointisuhteista yritykset pyrkivät pääsemään eroon melko nopeallakin aikataululla. Sponsorointisuhteet ovat nykyään erittäin valikoituja ja erityisesti sosiaalisessa mediassa esillä olevat urheilijat ovat yrityksille tuottoisia mainoskasvoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kirjamateriaaliin sekä Internet – lähteisiin, jotka käsittelevät sponsorointia. Suoraan lisäravinnebisneksen sponsoroinnista kertovaa materiaalia ei juuri ole saatavilla, sillä ala on vielä varsin tuore, mutta räjähdysmäisesti kasvava. Sponsoroinnin yleiset periaatteet pätevät kuitenkin myös tällä alalla aivan kuin missä muussakin urheilulajissa. Lisäksi opinnäytetyössä teoreettiseen viitekehykseen kuuluu materiaaleja ja lähteitä haastatteluiden teema-alueista, jotka koskevat lisäravinnealan toimintoja sekä sen piirissä toimivia sponsoroituja urheilijoita.
Opinnäytetyön tutkimukselliseen osuuteen käytettiin tapaustutkimusta, jonka tavoitteena ei ole löytää yleistyksiä ja tyypillisiä piirteitä eikä syy-seuraussuhteita, vaan kuvailla ilmiöitä ja tehdä uusia havaintoja. Tarkoituksena on saada syvällinen käsitys siitä, minkälainen merkitys sponsoroinnilla on tietyille yrityksille ja miksi niin moni lisäravinnealan yritys on sponsorointisopimuksia solminut. Tutkimus toteutettiin laadullisina sähköpostihaastatteluina sekä alan yritykselle, että sponsoroinnin alaisuudessa toimiville urheilijoille.
Loppupäätelmänä voidaan todeta kyseessä olevan todella ajankohtainen aihe ja tutkimuksen toteuttaminen tuotti paljon yllätyksiä, lähinnä sillä saralla, kuinka vaitiolovelvollista tietoa tutkitaan erityisesti urheilijoiden toimesta, vaikka kyselytutkimuksessa käytettiin suurimmaksi osaksi vain yleistäviä kysymyksiä ja henkilökohtaisuuksiin ei menty.
Sponsorointiin lisäravinnealalla ollaan yritysten osalta pääsääntöisesti tyytyväisiä, sillä yritystä hyödyttämättömistä sponsorointisuhteista yritykset pyrkivät pääsemään eroon melko nopeallakin aikataululla. Sponsorointisuhteet ovat nykyään erittäin valikoituja ja erityisesti sosiaalisessa mediassa esillä olevat urheilijat ovat yrityksille tuottoisia mainoskasvoja.