Hakukoneoptimoinnin kannattavuuden analysointi online-matkatoimistolle
Latva-Teikari, Tuuli (2016)
Latva-Teikari, Tuuli
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819664
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin hakukoneoptimoinnin kannattavuus sekä vaikutukset sivuston näkyvyyteen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona TravelBird-nimiselle online-matkatoimistolle, joka on Suomen markkinoilla uusi toimija. Näin ollen pienelle, pelkästään Internetissä toimivalle yritykselle löydettävyys on tärkeää. Työ tehtiin toteuttamalla hakukoneoptimointi yrityksen sivustolle ja mittaamalla työn tulokset Business Intelligence -työkalujen avulla. Tulosten perusteella toimeksiantaja saa pohjan tulevaisuuden päätöksenteolleen.
Opinnäytetyön tietopohja käsittelee Internet-sivujen rakentamisen ja hallinnan avaintekijöitä, hakukoneoptimoinnin merkitystä ja menestyksen välineitä sekä yritystietojen analysoimista Business Intelligence -työkaluilla. Tietopohja perustuu Googlen omiin ohjeistuksiin sekä asiantuntijoiden teoksiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin hakukoneoptimointia toimeksiantajan sivustolle kymmenen kuukauden ajan. Kappaleessa käydään läpi yksityiskohtaisesti toteutettu hakukoneoptimointisuunnitelma, jonka aikaansaadut tulokset mitattiin ja analysoitiin toteutuksen jälkeen. Empiirisessä osassa painopiste on toteutetun työn vaikutusten ja kannattavuuden havainnointi.
Opinnäytetyöstä valmistui kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi käyttää niin päätöksenteossa kuin uuden työntekijän perehdyttämisessä. Työn tuloksien perusteella pystyttiin analysoimaan hakukoneoptimoinnin tuottavan yritykselle enemmän tuottoa kuin kustannuksia. Samalla yrityksen orgaanisen liikenteen kautta saatu nettotulo, sivuston kävijämäärä sekä konversioprosentti kasvoivat. Opinnäytetyön pohjalta syntyneet ideat otettiin positiivisesti vastaan ja osa niistä otettiin jo käyttöön.
Opinnäytetyön tietopohja käsittelee Internet-sivujen rakentamisen ja hallinnan avaintekijöitä, hakukoneoptimoinnin merkitystä ja menestyksen välineitä sekä yritystietojen analysoimista Business Intelligence -työkaluilla. Tietopohja perustuu Googlen omiin ohjeistuksiin sekä asiantuntijoiden teoksiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin hakukoneoptimointia toimeksiantajan sivustolle kymmenen kuukauden ajan. Kappaleessa käydään läpi yksityiskohtaisesti toteutettu hakukoneoptimointisuunnitelma, jonka aikaansaadut tulokset mitattiin ja analysoitiin toteutuksen jälkeen. Empiirisessä osassa painopiste on toteutetun työn vaikutusten ja kannattavuuden havainnointi.
Opinnäytetyöstä valmistui kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi käyttää niin päätöksenteossa kuin uuden työntekijän perehdyttämisessä. Työn tuloksien perusteella pystyttiin analysoimaan hakukoneoptimoinnin tuottavan yritykselle enemmän tuottoa kuin kustannuksia. Samalla yrityksen orgaanisen liikenteen kautta saatu nettotulo, sivuston kävijämäärä sekä konversioprosentti kasvoivat. Opinnäytetyön pohjalta syntyneet ideat otettiin positiivisesti vastaan ja osa niistä otettiin jo käyttöön.