Henkilöstön osaamisen ja sen johtamisen kehittäminen asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa
Tanskanen, Laura (2016)
Tanskanen, Laura
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819623
Tiivistelmä
Asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukeminen on noussut yhä tärkeämmäksi laadukkaan hoidon ja ohjauksen kriteeriksi. Organisaatioiden on otettava huomioon henkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen asiakkaiden aseman ja itsemääräämisoikeuden korostuessa ja toimintaympäristöjen muuttuessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Honkalampi-keskuksessa sosiaalipalveluiden toiminta-alueella työskentelevän henkilöstön osaamista ja osaamisen johtamista asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia haasteita henkilöstö kokee asiakkaan itsemääräämisen tukemisessa ja miten he voisivat sitä toiminnallaan vahvistaa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa myös siitä, millaista tukea henkilöstö kaipaa asiakkaan itsemääräämisen tukemisessa. Kehittämistoiminnan tuotoksena syntyi organisaatiolle luonnos toimintamallista asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen. Tietoa tuotettiin fokusryhmähaastatteluilla ja tulokset analysoitiin sisällön analyysillä. Toimintamalliluonnos asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen tehtiin kehittämistyöpajoissa osallistavia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan mukaisesti ja työssä käytettiin osin myös toimintatutkimuksen elementtejä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin toimintamalliluonnos asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen. Toimintamallia voidaan hyödyntää organisaatiossa osaamisen johtamisen tukena sekä toimintayksiköissä itsemääräämisoikeuden tukemisen työkaluna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Honkalampi-keskuksessa sosiaalipalveluiden toiminta-alueella työskentelevän henkilöstön osaamista ja osaamisen johtamista asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia haasteita henkilöstö kokee asiakkaan itsemääräämisen tukemisessa ja miten he voisivat sitä toiminnallaan vahvistaa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa myös siitä, millaista tukea henkilöstö kaipaa asiakkaan itsemääräämisen tukemisessa. Kehittämistoiminnan tuotoksena syntyi organisaatiolle luonnos toimintamallista asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen. Tietoa tuotettiin fokusryhmähaastatteluilla ja tulokset analysoitiin sisällön analyysillä. Toimintamalliluonnos asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen tehtiin kehittämistyöpajoissa osallistavia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan mukaisesti ja työssä käytettiin osin myös toimintatutkimuksen elementtejä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin toimintamalliluonnos asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemiseen. Toimintamallia voidaan hyödyntää organisaatiossa osaamisen johtamisen tukena sekä toimintayksiköissä itsemääräämisoikeuden tukemisen työkaluna.