Tilitoimiston liiketoiminnan suunnittelu ja palvelujen tuotteistus
Forsström, Hanna (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Forsström, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819618
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin liiketoiminnan suunnitteluun liittyvää teoriaa tilitoimistotyrityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Kirjoittaja on ottamassa haltuunsa sukupolvenvaihdoksen kautta liikkeenjohdon konsultointialan osakeyhtiön, jossa käynnistää kokonaan uuden liiketoiminnan taloushallinnon palveluista. Liiketoiminnan suunnittelua käsiteltiin työssä sekä liikeideamallin (Lean Canvas) että perinteisen liiketoimintasuunnitelman avulla. Teoriaa esitettiin asiantuntijapalveluja myyvän yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin näihin liittyvää teoriatietoa. Yrityksen varsinainen liiketoimintamalli ja liiketoimintasuunnitelma ovat työn liitteinä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin pienyrittäjien tarpeita tilitoimistojen palveluille kirjallisuuskartoituksen avulla ja selvitettiin etenkin lakisääteisen kirjanpidon lisäksi tarjottavien tukipalvelujen tarjontaa ja kysyntää suomalaisissa tilitoimistoissa. Kartoituksen tarkoituksena oli auttaa liikeidean luomisessa ja palvelujen tuotteistamisessa. Kartoituksesta selvisi, että tukipalveluita tarjotaan niukalti, eivätkä yrittäjät monesti edes koe kaipaavansa niitä. Pienyrittäjät eivät joko ymmärrä tukipalvelujen hyötyä tai kokevat ne liian kalliina. Yrittäjillä on selkeästi kuitenkin tarvetta saada apua yrityksen talouden hallinnan arjen rutiineihin ja verotukseen liittyen ja luontainen tuottaja tälle palvelulle on tilitoimisto. Tukipalvelut luovat tilitoimistolle kilpailuetua, koska asiakkaat saavat lisäarvoa tilitoimiston palvelulle, kun tilitoimisto voi raportoida niistä huomioista, jotka estävät tai hidastavat asiakasyrityksen menestystä.
Työssä käsiteltiinn myös asiantuntijapalvelujen tuotteistamista ja hinnoittelua erilaisten taustateorioiden avulla. Kirjoittaja hyödynsi tässä osiossa myös erilaisilta asiantuntijaluennoilta saamaansa tietoa lähdemateriaalina. Palvelujen tuotteistaminen on vielä melko uutta tilitoimistoalalla, mutta se helpottaa etenkin niiden tukipalvelujen myynnissä, joihin asiakkailla on suurin ostokynnys. Työn kolmantena liitteenä on yrittäjän luomat mallit tilitoimiston tuotteistetuista palvelukokonaisuuksista.
Opinnäytetyössä kartoitettiin pienyrittäjien tarpeita tilitoimistojen palveluille kirjallisuuskartoituksen avulla ja selvitettiin etenkin lakisääteisen kirjanpidon lisäksi tarjottavien tukipalvelujen tarjontaa ja kysyntää suomalaisissa tilitoimistoissa. Kartoituksen tarkoituksena oli auttaa liikeidean luomisessa ja palvelujen tuotteistamisessa. Kartoituksesta selvisi, että tukipalveluita tarjotaan niukalti, eivätkä yrittäjät monesti edes koe kaipaavansa niitä. Pienyrittäjät eivät joko ymmärrä tukipalvelujen hyötyä tai kokevat ne liian kalliina. Yrittäjillä on selkeästi kuitenkin tarvetta saada apua yrityksen talouden hallinnan arjen rutiineihin ja verotukseen liittyen ja luontainen tuottaja tälle palvelulle on tilitoimisto. Tukipalvelut luovat tilitoimistolle kilpailuetua, koska asiakkaat saavat lisäarvoa tilitoimiston palvelulle, kun tilitoimisto voi raportoida niistä huomioista, jotka estävät tai hidastavat asiakasyrityksen menestystä.
Työssä käsiteltiinn myös asiantuntijapalvelujen tuotteistamista ja hinnoittelua erilaisten taustateorioiden avulla. Kirjoittaja hyödynsi tässä osiossa myös erilaisilta asiantuntijaluennoilta saamaansa tietoa lähdemateriaalina. Palvelujen tuotteistaminen on vielä melko uutta tilitoimistoalalla, mutta se helpottaa etenkin niiden tukipalvelujen myynnissä, joihin asiakkailla on suurin ostokynnys. Työn kolmantena liitteenä on yrittäjän luomat mallit tilitoimiston tuotteistetuista palvelukokonaisuuksista.