Dieselmoottorin ruiskutusparametrien optimointi Neste Oilin NEXBTL- polttoainetta käytettäessä
Laksio, Juho (2016)
Laksio, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, saadaanko Neste Oilin NEXBTL-polttoaineella vähennettyä pakokaasupäästöjä verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen, jota käytettiin tässä tutkimuksessa referenssipolttoaineena. Tavoitteena oli saada mahdollinen päästöjen vähenemä hyödynnettyä kulutusetuna, kun moottorin päästöt optimoidaan referenssipolttoaineen tasolle. Tutkimus suoritettiin Agco Powerin 44 AWI - työkonedieselmoottorilla ilman pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoja. NEXBTL-polttoaine on biopolttoainetta, josta käytetään termiä RPD. Se valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista eli kasviöljyä ja eläinrasvoja vetykäsittelemällä.
Moottoriin tehtiin useita yksittäisiä ruiskutuksen säätöjä. Ruiskutuksen säätöjä olivat pääruiskutuksen muuttaminen yhdellä asteella aikaisemmaksi, ruiskutuspaineen nosto kymmenellä barilla, esiruiskutuksen aikaistus 500 millisekuntia esiruiskutuksen ja määrän lisääminen kahdesta kolmeen milligrammaan. Esiruiskutus otettiin myös kokonaan pois käytöstä.
Lähimmäksi referenssipolttoaineen NOX-päästöjä päästiin 100-prosenttisella NEXBTL-dieselillä esiruiskutuksen aikaistamisella 500 millisekuntilla. Tilavuuspohjaisesti 50-50-sekoitetulla seospolttoaineella lähimmäksi referenssipolttoaineen typenoksidipäästöjä päästiin pääruiskutuksen ennakon aikaistamisella. Päästöjen vähenemää ei kuitenkaan saavutettu niin paljon kuin odotettiin edeltävien tuloksien perusteella, jolloin optimointivaraa jäi vähemmän.
Moottoriin tehtiin useita yksittäisiä ruiskutuksen säätöjä. Ruiskutuksen säätöjä olivat pääruiskutuksen muuttaminen yhdellä asteella aikaisemmaksi, ruiskutuspaineen nosto kymmenellä barilla, esiruiskutuksen aikaistus 500 millisekuntia esiruiskutuksen ja määrän lisääminen kahdesta kolmeen milligrammaan. Esiruiskutus otettiin myös kokonaan pois käytöstä.
Lähimmäksi referenssipolttoaineen NOX-päästöjä päästiin 100-prosenttisella NEXBTL-dieselillä esiruiskutuksen aikaistamisella 500 millisekuntilla. Tilavuuspohjaisesti 50-50-sekoitetulla seospolttoaineella lähimmäksi referenssipolttoaineen typenoksidipäästöjä päästiin pääruiskutuksen ennakon aikaistamisella. Päästöjen vähenemää ei kuitenkaan saavutettu niin paljon kuin odotettiin edeltävien tuloksien perusteella, jolloin optimointivaraa jäi vähemmän.