Peliohjelmoijan kokemuksia videopelin kehityksestä
Erla, Sakari (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919732
Tiivistelmä
Portfoliomaisessa päiväkirjaopinnäytetyössä kerrotaan PC-pelin kehityksestä startup-yrityksessä vastaavan peliohjelmoijan näkökulmasta. Työympäristö on yhdeksänhenkinen tiimi Stupid Stupid Games Oy:ssä, suomalaisessa vuonna 2013 perustetussa pelialan yrityksessä. Työstä raportoidaan päivittäin ja sitä analysoidaan tarkemmin viikoittain ajanjaksolla 19.1.–13.3.2015.
Projektin työväline ja ydinteknologia on Unity-pelimoottori. Tärkeimmät raportoinnin aiheena olevat työtehtävät ovat pelihahmojen navigointijärjestelmän kehitystä, datan XML-serialisointia, pelisuunnittelua sekä satunnaisia töitä versionhallinnan ja palvelinten kanssa.
Raportointijakson lopuksi kirjoittaja päättelee, että startup-yrityksessä työnkuvan rajat saattavat vaihdella tarpeiden mukaan tiimin pienestä koosta ja arvaamattomista tarpeista johtuen. Pieni tiimi korostaa myös tehtävien priorisoinnin ja sen seurausten merkitystä. Jatkuva uusien teknologioiden opettelu on tavallista ja ominaista peliohjelmoinnille – varsinkin aloittelevalle ohjelmoijalle.
Projektin työväline ja ydinteknologia on Unity-pelimoottori. Tärkeimmät raportoinnin aiheena olevat työtehtävät ovat pelihahmojen navigointijärjestelmän kehitystä, datan XML-serialisointia, pelisuunnittelua sekä satunnaisia töitä versionhallinnan ja palvelinten kanssa.
Raportointijakson lopuksi kirjoittaja päättelee, että startup-yrityksessä työnkuvan rajat saattavat vaihdella tarpeiden mukaan tiimin pienestä koosta ja arvaamattomista tarpeista johtuen. Pieni tiimi korostaa myös tehtävien priorisoinnin ja sen seurausten merkitystä. Jatkuva uusien teknologioiden opettelu on tavallista ja ominaista peliohjelmoinnille – varsinkin aloittelevalle ohjelmoijalle.