Elektiivisten aikuispotilaiden leikkauspelot : oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoululle
Kylkilahti, Noora; Loponen, Pauliina (2016)
Kylkilahti, Noora
Loponen, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119861
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuva opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa ja tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalina luentotallenne Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön ammattiopintoja opiskeleville oppilaille. Aihe rajattiin koskemaan aikuispotilaita, jotka ovat menossa elektiiviseen eli suunniteltuun leikkaukseen. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä tarkoittaa elektiivinen leikkaus, mitä leikkauspelolla tarkoitetaan, mitkä ovat yleisimmät leikkauspelot, kuinka pelko ilmenee ja mitkä ovat sairaanhoitajan auttamiskeinot. Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyttiin näihin tehtäviin ja oppimateriaalin kriteereihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli hoitotyön kehittäminen sekä sairaanhoitajien vuorovaikutustaitojen parantaminen leikkauspeloista kärsivien potilaiden kohtaamisessa.
Tulokset osoittivat, että suurin osa suunniteltuun leikkaukseen menevistä potilaista kokee leikkauspelkoa hoitoprosessin aikana. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sairaanhoitajan merkittävimpiä auttamiskeinoja pelon ilmetessä ovat vuorovaikutuksellinen ohjaus, rehellinen tiedonanto, kivunhoito ja potilaan empaattinen tukeminen. Tärkeimmiksi oppimateriaalin laatukriteereiksi osoittautuivat pedagoginen laatu, esteettömyys, käytettävyys ja tuotannon laatu, joista on huomioitu tuotoksen kannalta oleelliset piirteet.
Opinnäytetyötä ja luentotallennetta voidaan hyödyntää kirurgisen potilaan hoitotyössä ja opetuskäytössä, kun opetetaan hoitajille auttamiskeinoja pelkojen lievittämiseksi. Kehitysehdotuksena on, että aiheesta tehtäisiin jatkotutkimus hyvin toteutetun ohjauksen vaikutuksista potilaan pelkoihin ja esilääkityksen tarpeeseen.
Tulokset osoittivat, että suurin osa suunniteltuun leikkaukseen menevistä potilaista kokee leikkauspelkoa hoitoprosessin aikana. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että sairaanhoitajan merkittävimpiä auttamiskeinoja pelon ilmetessä ovat vuorovaikutuksellinen ohjaus, rehellinen tiedonanto, kivunhoito ja potilaan empaattinen tukeminen. Tärkeimmiksi oppimateriaalin laatukriteereiksi osoittautuivat pedagoginen laatu, esteettömyys, käytettävyys ja tuotannon laatu, joista on huomioitu tuotoksen kannalta oleelliset piirteet.
Opinnäytetyötä ja luentotallennetta voidaan hyödyntää kirurgisen potilaan hoitotyössä ja opetuskäytössä, kun opetetaan hoitajille auttamiskeinoja pelkojen lievittämiseksi. Kehitysehdotuksena on, että aiheesta tehtäisiin jatkotutkimus hyvin toteutetun ohjauksen vaikutuksista potilaan pelkoihin ja esilääkityksen tarpeeseen.