Kotona vai laitoksessa? : Oppitunti ikääntyneen laitoshoitoon siirtymiseen vaikuttavista tekijöistä
Happonen, Veera; Eskelinen, Mira (2016)
Happonen, Veera
Eskelinen, Mira
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219905
Tiivistelmä
Ikääntyneen laitoshoitoon siirtymiseen liittyvät syyt ovat yksilöllisiä ja moniulotteisia. Harvoin vain yksi tekijä on perusteena laitoshoitoon siirtymiselle, vaan taustalla voi olla niin fyysisiä, psyykkisiä kuin sosiaalisiakin tekijöitä. Tulevina vuosina ikääntyneiden määrä lisääntyy merkittävästi, mikä vaikuttaa oleellisesti laitospaikkojen sekä kotiin tar-jottujen palveluiden määrään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä ikäänty-neiden hoidosta. Tavoitteena oli, että he oppisivat lisää tekijöistä, jotka vaikuttavat ikääntyneen laitoshoitoon siirtymiseen. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppimate-riaali Karelia-ammattikorkeakoululle ja pitää oppitunti gerontologian opiskelijoille.
Oppitunnilla käsiteltiin aihealueen keskeisimpiä käsitteitä sekä perehdyttiin aikaisem-piin tutkimuksiin ja ajankohtaisiin tilastotietoihin. Oppituntiin pyrittiin saamaan moni-puolisuutta aktivoimalla opiskelijoita sekä hyödyntämällä erilaisia tukimateriaaleja. Op-pitunnista saadun palautteen perusteella oppitunti oli selkeä ja hyvä. Tätä opinnäyte-työtä voidaan hyödyntää ja kehittää Karelia-ammattikorkeakoulussa ja myös muissa hoitoalan oppilaitoksissa. Oppimateriaalia voisi hyödyntää ja kehittää myös ikääntynei-den parissa työskentelevien hoitoalan ammattilaisten keskuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä ikäänty-neiden hoidosta. Tavoitteena oli, että he oppisivat lisää tekijöistä, jotka vaikuttavat ikääntyneen laitoshoitoon siirtymiseen. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppimate-riaali Karelia-ammattikorkeakoululle ja pitää oppitunti gerontologian opiskelijoille.
Oppitunnilla käsiteltiin aihealueen keskeisimpiä käsitteitä sekä perehdyttiin aikaisem-piin tutkimuksiin ja ajankohtaisiin tilastotietoihin. Oppituntiin pyrittiin saamaan moni-puolisuutta aktivoimalla opiskelijoita sekä hyödyntämällä erilaisia tukimateriaaleja. Op-pitunnista saadun palautteen perusteella oppitunti oli selkeä ja hyvä. Tätä opinnäyte-työtä voidaan hyödyntää ja kehittää Karelia-ammattikorkeakoulussa ja myös muissa hoitoalan oppilaitoksissa. Oppimateriaalia voisi hyödyntää ja kehittää myös ikääntynei-den parissa työskentelevien hoitoalan ammattilaisten keskuudessa.