Kustannusten sekä halutun voittolisän kattaminen hinnoittelun avulla
Vainio, Iida-Maria (2016)
Vainio, Iida-Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219937
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksessa on keskitytty Anjalatalo Oy:n hinnoitteluun sekä sen kehittämiseen. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan määritellyille tuotteille ja palveluille sellaiset hinnat, että ne kattaisivat kustannukset sekä yrityksen määrittelemän voittolisän. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen apuna on hyödynnetty teemahaastattelua, kenttähavainnointia sekä tutustuttu saatavilla olevaan kirjalliseen aineistoon.
Tutkimuksessa lähdettiin liikkeelle siitä, että kartoitettiin yrityksen tuotteet sekä palvelut ja tutustuttiin niiden nykyiseen hinnoitteluun. Tavoitteena oli saada selville myös se, mihin nykyinen hinnoittelu perustuu. Tässä tutkimuksessa hinnoittelumenetelmistä tutustuttiin kustannusperusteiseen sekä markkinaperusteiseen hinnoitteluun. Kun halutut tuotteet ja palvelut saatiin määriteltyä hinnoittelua varten ja teoreettinen viitekehys oli saatu kasattua, lähdettiin selvittämään näiden kyseisten tuotteiden sekä palveluiden kustannuksia kustannusperusteista hinnoittelua ajatellen.
Kun itse kustannukset oli saatu kohdennettua tuotteille ja palveluille, lähdettiin laskemaan voittolisähinnoittelun avulla määrittelemään tuotteille uusia hintoja. Näitä voittolisähinnoittelun avulla saatuja hintoja verrattiin vastaavien tuotteiden markkinahintoihin. Näiden tietojen perusteella tuotteille ja palveluille määriteltiin uudet hinnat. Tutkimuksen tuloksena saatiin määriteltyä halutuille tuotteille uudet hinnat niin, että ne kattavat kustannukset sekä voittolisän. Tutkimuksessa on siis pystytty vastaamaan tutkimuksen alussa määriteltyyn tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa päästiin siihen, että yritys oli alihinnoitellut tuotteitaan ja tämä vaikutti yrityksen kannattavuuteen. Tutkimustuloksena tuotteille saatiin määriteltyä kilpailukykyiset, uudet hinnat. Ongelmana tutkimuksen tulos jää kuitenkin puntapuoleiseksi, koska tutkimustulos perustuu suuresti laskelmiin. Mahdollisia käytännön ongelmia voi aiheuttaa esimerkiksi hintojen nostaminen halutulle tasolle, koska uudet hinnat eroavat merkittävästi vanhoista hinnoista.
Tutkimuksessa lähdettiin liikkeelle siitä, että kartoitettiin yrityksen tuotteet sekä palvelut ja tutustuttiin niiden nykyiseen hinnoitteluun. Tavoitteena oli saada selville myös se, mihin nykyinen hinnoittelu perustuu. Tässä tutkimuksessa hinnoittelumenetelmistä tutustuttiin kustannusperusteiseen sekä markkinaperusteiseen hinnoitteluun. Kun halutut tuotteet ja palvelut saatiin määriteltyä hinnoittelua varten ja teoreettinen viitekehys oli saatu kasattua, lähdettiin selvittämään näiden kyseisten tuotteiden sekä palveluiden kustannuksia kustannusperusteista hinnoittelua ajatellen.
Kun itse kustannukset oli saatu kohdennettua tuotteille ja palveluille, lähdettiin laskemaan voittolisähinnoittelun avulla määrittelemään tuotteille uusia hintoja. Näitä voittolisähinnoittelun avulla saatuja hintoja verrattiin vastaavien tuotteiden markkinahintoihin. Näiden tietojen perusteella tuotteille ja palveluille määriteltiin uudet hinnat. Tutkimuksen tuloksena saatiin määriteltyä halutuille tuotteille uudet hinnat niin, että ne kattavat kustannukset sekä voittolisän. Tutkimuksessa on siis pystytty vastaamaan tutkimuksen alussa määriteltyyn tutkimuskysymykseen.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa päästiin siihen, että yritys oli alihinnoitellut tuotteitaan ja tämä vaikutti yrityksen kannattavuuteen. Tutkimustuloksena tuotteille saatiin määriteltyä kilpailukykyiset, uudet hinnat. Ongelmana tutkimuksen tulos jää kuitenkin puntapuoleiseksi, koska tutkimustulos perustuu suuresti laskelmiin. Mahdollisia käytännön ongelmia voi aiheuttaa esimerkiksi hintojen nostaminen halutulle tasolle, koska uudet hinnat eroavat merkittävästi vanhoista hinnoista.