Salibandyseura FBC Turun markkinointisuunnitelma
Kuikka, Aku (2016)
Kuikka, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelman luominen salibandyseura FBC Turulle. FBC Turku on vuonna 1995 perustettu seura, joka pelaa miesten toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Seuralla on aikuisjoukkueiden lisäksi juniorijoukkueet jokaisessa ikäluokassa niin pojissa kuin tytöissäkin. Tässä työssä keskityttiin erityisesti markkinointisuunnitelman perustan luomiseen ja pohjatyön tekemiseen. Seuralle ei ole koskaan tehty kirjallista suunnitelmaa tai luotu raameja markkinoinnin hoitamiseen, joten tavoitteena on uuden suunnitelman lisäksi siirtää jo olemassa olevat ajatukset kirjalliseen muotoon.
Työssä keskityttiin varsinkin junioritoimintaan ja sen kehittämiseen, sillä seuran tavoite on olla kasvattajana junioreille ja tarjota olosuhteet laadukkaalle pelaajapolulle aikuisikään saakka. Junioritoiminta vaikuttaa edustusjoukkueen toimintaan tuomalla uusia perheitä katsomoihin sekä lisäämällä potentiaalisten uusien pelaajien saamista kokoonpanoonsa tulevaisuudessa. Tästä syystä työssä analysoitiin myös edustusjoukkueen tilannetta ja sen markkinointia. Tarkoitus on helpottaa myös seuran markkinoinnista vastaavien henkilöiden työtehtäviä nyt ja tulevaisuudessa.
Työssä selvitetään, mitä on markkinointi ja millaisia kilpailukeinoja siihen liittyy. Teoriaosuudessa keskitytään tarkemmin myös urheilumarkkinoinnin erityispiirteisiin sekä sponsorointiin. Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman luomisessa käytettiin Scrum-menetelmää, jossa ollaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Suunnitelmassa keskityttiin seuran toivomiin epäkohtiin ja paranneltiin vanhoja markkinointi-ideoita. Markkinointisuunnitelman teoriapohjana käytettiin Erkki Alajan luomaa urheilumarkkinoinnin ARPA-mallipohjaa. ARPA-mallissa edetään vaiheittain nykyhetken analysoinnista, tuotteen rakentamisen ja viestintäkeinojen pohdinnan kautta tulosten käsittelyyn.
Lopputuloksena on markkinointisuunnitelma, jonka avulla pystyy sekä suunnittelemaan tulevan kauden toimenpiteitä, että myös muokkaamaan kuluvan kauden kilpailukeinoja ajan tasalle. Kirjallisen suunnitelman avulla seura voi siirtää markkinointivastuuta uusille työntekijöille. Markkinointi ei ole koskaan valmista, sillä teknologia ja ympäristö kehittyvät jatkuvasti. Konkreettisia tuloksia markkinointisuunnitelman toimivuudesta saadaan, kun seura ryhtyy seuraamaan suunnitelmassa esitettyjä ohjeita ja ideoita.
Työssä keskityttiin varsinkin junioritoimintaan ja sen kehittämiseen, sillä seuran tavoite on olla kasvattajana junioreille ja tarjota olosuhteet laadukkaalle pelaajapolulle aikuisikään saakka. Junioritoiminta vaikuttaa edustusjoukkueen toimintaan tuomalla uusia perheitä katsomoihin sekä lisäämällä potentiaalisten uusien pelaajien saamista kokoonpanoonsa tulevaisuudessa. Tästä syystä työssä analysoitiin myös edustusjoukkueen tilannetta ja sen markkinointia. Tarkoitus on helpottaa myös seuran markkinoinnista vastaavien henkilöiden työtehtäviä nyt ja tulevaisuudessa.
Työssä selvitetään, mitä on markkinointi ja millaisia kilpailukeinoja siihen liittyy. Teoriaosuudessa keskitytään tarkemmin myös urheilumarkkinoinnin erityispiirteisiin sekä sponsorointiin. Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman luomisessa käytettiin Scrum-menetelmää, jossa ollaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Suunnitelmassa keskityttiin seuran toivomiin epäkohtiin ja paranneltiin vanhoja markkinointi-ideoita. Markkinointisuunnitelman teoriapohjana käytettiin Erkki Alajan luomaa urheilumarkkinoinnin ARPA-mallipohjaa. ARPA-mallissa edetään vaiheittain nykyhetken analysoinnista, tuotteen rakentamisen ja viestintäkeinojen pohdinnan kautta tulosten käsittelyyn.
Lopputuloksena on markkinointisuunnitelma, jonka avulla pystyy sekä suunnittelemaan tulevan kauden toimenpiteitä, että myös muokkaamaan kuluvan kauden kilpailukeinoja ajan tasalle. Kirjallisen suunnitelman avulla seura voi siirtää markkinointivastuuta uusille työntekijöille. Markkinointi ei ole koskaan valmista, sillä teknologia ja ympäristö kehittyvät jatkuvasti. Konkreettisia tuloksia markkinointisuunnitelman toimivuudesta saadaan, kun seura ryhtyy seuraamaan suunnitelmassa esitettyjä ohjeita ja ideoita.