Orkesteri soi somessa! : Turun filharmonisen orkesterin brändin näkyvyys ja sosiaalisen median sisällön ohjeistus
Johansson, Maisa (2016)
Johansson, Maisa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219903
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli Turun filharmonisen orkesterin (TFO) toimeksianto. Työn tarkoituksena oli arvioida orkesterin sosiaalisen median (some) sisältöjä ja tuottaa someohjeistus. Ohjeistuksen päämääränä oli auttaa somesisältöjen tuottajia tiedostamaan TFO:n brändi ja sitouttamaan TFO:n seuraajia. Tutkimus hyödynsi palvelumuotoilun keinoja.
Ensimmäisessä vaiheessa tutkija havainnoi orkesterin Facebookia, Twitteriä ja Instagramia sekä tuotti sisällönanalyysin luokittelemalla havaintoja eri ryhmiin. Tuloksena saatiin selville, minkälaisia päivityksiä orkesterilla oli, sekä mitkä olivat onnistuneiden päivitysten piirteitä.
Palvelumuotoilua hyödyntävän muotoilupelin tarkoituksena oli selvittää, mitä somea paljon kuluttavat opiskelijat ajattelivat TFO:sta ja sen somesta. Neljä opiskelijaa, jotka eivät olleet seuranneet orkesteria entuudestaan, kirjoittivat saman pöydän äärellä mielikuviaan Post It -lapuille. Visuaalisen keinon avulla jaoteltiin ajatuksia yhteisiksi ehdotuksiksi, jotka parantaisivat orkesterin viestintää.
Asiantuntijahaastattelussa kaksi media-alan asiantuntijaa Turun ammattikorkeakoulusta pohti, mikä toimi orkesterin someviestinnässä ja mikä ei. Lisäksi asiantuntijoilta kysyttiin erilaisia ehdotuksia sille, miten nuoria voitaisiin tiedottaa orkesterin palveluista.
Kehittämistyössä selvisi, että koko someviestintään kaivattiin ihmisten ääniä: somekeskusteluun voitaisiin osallistaa koko orkesterin henkilökunta omina persooninaan. Kiinnostavimpia päivityksiä olivat tulevista ja menneistä tapahtumista otetut kuvat, kuvat itse orkesterista, kulissien takaa otetut kuvat sekä käyttäjät huomioon ottavat ja osallistavat kyselyt ja kiittelyt. Yksi nuoria tavoittava työkalu voisi olla myös Tubettajien hyödyntäminen.
Ensimmäisessä vaiheessa tutkija havainnoi orkesterin Facebookia, Twitteriä ja Instagramia sekä tuotti sisällönanalyysin luokittelemalla havaintoja eri ryhmiin. Tuloksena saatiin selville, minkälaisia päivityksiä orkesterilla oli, sekä mitkä olivat onnistuneiden päivitysten piirteitä.
Palvelumuotoilua hyödyntävän muotoilupelin tarkoituksena oli selvittää, mitä somea paljon kuluttavat opiskelijat ajattelivat TFO:sta ja sen somesta. Neljä opiskelijaa, jotka eivät olleet seuranneet orkesteria entuudestaan, kirjoittivat saman pöydän äärellä mielikuviaan Post It -lapuille. Visuaalisen keinon avulla jaoteltiin ajatuksia yhteisiksi ehdotuksiksi, jotka parantaisivat orkesterin viestintää.
Asiantuntijahaastattelussa kaksi media-alan asiantuntijaa Turun ammattikorkeakoulusta pohti, mikä toimi orkesterin someviestinnässä ja mikä ei. Lisäksi asiantuntijoilta kysyttiin erilaisia ehdotuksia sille, miten nuoria voitaisiin tiedottaa orkesterin palveluista.
Kehittämistyössä selvisi, että koko someviestintään kaivattiin ihmisten ääniä: somekeskusteluun voitaisiin osallistaa koko orkesterin henkilökunta omina persooninaan. Kiinnostavimpia päivityksiä olivat tulevista ja menneistä tapahtumista otetut kuvat, kuvat itse orkesterista, kulissien takaa otetut kuvat sekä käyttäjät huomioon ottavat ja osallistavat kyselyt ja kiittelyt. Yksi nuoria tavoittava työkalu voisi olla myös Tubettajien hyödyntäminen.