Lastentarhanopettajien työssäjaksaminen
Ojanperä, Susanna (2016)
Ojanperä, Susanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220074
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lastentarhanopettajien työssäjaksamista. Tavoitteena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kokevat oman työssäjaksamisensa tällä hetkellä, mistä saadaan voimavaroja työhön, sekä millaiset asiat koetaan uhkana omalle työssäjaksamiselle. Lastentarhanopettajilta pyydettiin myös vastausta siihen, miten he voisivat vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa.
Kohderyhmänä oli Vaasan alueen lastentarhanopettajat ja tutkimukseen osallistui yhteensä 6 lastentarhanopettajaa. Aineisto tutkimusta varten kerättiin tutkijan laatiman haastattelulomakkeen avulla. Haastattelulomake sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä, mutta myös muutaman monivalintakysymyksen. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että lastentarhanopettajat jaksoivat työssä hyvin vaihtelevasti, mutta pääosin hieman keskinkertaista paremmin. Voimavaroja työskentelyyn saatiin eniten mukavista työkavereista ja hyvästä työilmapiiristä, joka ilmeni työpaikalla yleisenä positiivisuutena. Pahimpina uhkina omalle työssäjaksa-miselle koettiin olevan liian suuret lapsiryhmät ja henkilökunnan puute. Tämä näkyi työpaikalla usein väsymyksenä ja työpanostuksen puutteena. Psyykkinen ylikuormitus koettiin suurempana uhkana omalle työssäjaksamiselle kuin fyysinen ylikuormitus. Tärkeimpiä tekijöitä työhyvinvoinnin ylläpitämiseen olivat omasta hyvinvoinnista huolehtiminen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen.
Kohderyhmänä oli Vaasan alueen lastentarhanopettajat ja tutkimukseen osallistui yhteensä 6 lastentarhanopettajaa. Aineisto tutkimusta varten kerättiin tutkijan laatiman haastattelulomakkeen avulla. Haastattelulomake sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä, mutta myös muutaman monivalintakysymyksen. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että lastentarhanopettajat jaksoivat työssä hyvin vaihtelevasti, mutta pääosin hieman keskinkertaista paremmin. Voimavaroja työskentelyyn saatiin eniten mukavista työkavereista ja hyvästä työilmapiiristä, joka ilmeni työpaikalla yleisenä positiivisuutena. Pahimpina uhkina omalle työssäjaksa-miselle koettiin olevan liian suuret lapsiryhmät ja henkilökunnan puute. Tämä näkyi työpaikalla usein väsymyksenä ja työpanostuksen puutteena. Psyykkinen ylikuormitus koettiin suurempana uhkana omalle työssäjaksamiselle kuin fyysinen ylikuormitus. Tärkeimpiä tekijöitä työhyvinvoinnin ylläpitämiseen olivat omasta hyvinvoinnista huolehtiminen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen.