Brändin rakennusprosessi : case: TKU-Rakennus Oy
Sassi, Anna-Leena (2016)
Sassi, Anna-Leena
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218803
Tiivistelmä
Brändin merkityksestä yritysten liiketoimintaan puhutaan paljon. Kuitenkin, sen eteen olisi mahdollisuus tehdä paljon suurempia panostuksia kuin suomalaisissa yrityksissä tällä hetkellä tehdään. On toki yrityksiä, joissa brändin merkityksellisyys on ymmärretty ja sen kehittämiseen alettu panostaa yhdessä, koko yrityksen voimin.
Brändi on paljon muuta kuin vain pieni markkinoinnin osa-alue. Sen tulisi olla kaiken liiketoiminnan keskiössä ja koko organisaation vastuulla.
Teoriaosioissa käsitellään brändiä ja sen rakennuksen tärkeimpiä osa-alueita. Työn laajuuden puitteissa ei ole mahdollista, eikä tarkoituksenmukaista käsitellä teoriaa tyhjentävästi, vaan työhön poimittiin teorioista hyödyllisimmät ja mielenkiintoisimmat asiat. Teoriaa työn aiheesta on saatavilla paljon ja laadukasta materiaalia niin kotimaisista kuin kansainvälistäkin lähteistä.
Jokaisen teoriaosuuden jälkeen tuodaan mukaan joko omana kappaleena tai teoriaan upotettuna toimeksiantajayritykseni rakennusliike TKU-Rakennus Oy:n näkökulmaa aiheesta. Työssä käsitellään jokaista aihetta yrityksen kannalta ja pohditaan minkälaisiin toimiin kyseisen teeman kohdalla yrityksen kannattaa ryhtyä kehittääkseen brändiään entistä paremmaksi.
Opinnäytetyön sisällöstä huomataan, miten paljon hyödyllisiä työkaluja brändin rakentamiseen on olemassa. Monille yrityksille nuo työkalut ovat silti täysin vieraita. On selvää, että mikäli suomalaisten yritysten bränditietoisuutta halutaan nostaa korkeammalle, tulisi näiden työkalujen olla osa jokapäiväistä liiketoimintaa. Hyvä brändi on avain menestyvälle liiketoiminnalle!
Brändi on paljon muuta kuin vain pieni markkinoinnin osa-alue. Sen tulisi olla kaiken liiketoiminnan keskiössä ja koko organisaation vastuulla.
Teoriaosioissa käsitellään brändiä ja sen rakennuksen tärkeimpiä osa-alueita. Työn laajuuden puitteissa ei ole mahdollista, eikä tarkoituksenmukaista käsitellä teoriaa tyhjentävästi, vaan työhön poimittiin teorioista hyödyllisimmät ja mielenkiintoisimmat asiat. Teoriaa työn aiheesta on saatavilla paljon ja laadukasta materiaalia niin kotimaisista kuin kansainvälistäkin lähteistä.
Jokaisen teoriaosuuden jälkeen tuodaan mukaan joko omana kappaleena tai teoriaan upotettuna toimeksiantajayritykseni rakennusliike TKU-Rakennus Oy:n näkökulmaa aiheesta. Työssä käsitellään jokaista aihetta yrityksen kannalta ja pohditaan minkälaisiin toimiin kyseisen teeman kohdalla yrityksen kannattaa ryhtyä kehittääkseen brändiään entistä paremmaksi.
Opinnäytetyön sisällöstä huomataan, miten paljon hyödyllisiä työkaluja brändin rakentamiseen on olemassa. Monille yrityksille nuo työkalut ovat silti täysin vieraita. On selvää, että mikäli suomalaisten yritysten bränditietoisuutta halutaan nostaa korkeammalle, tulisi näiden työkalujen olla osa jokapäiväistä liiketoimintaa. Hyvä brändi on avain menestyvälle liiketoiminnalle!