Yrityksen sosiaalisen median toimintasuunnitelma vuodeksi
Heponeva, Tiia (2016)
Heponeva, Tiia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119853
Tiivistelmä
YRITYKSEN SOSIAALISEN MEDIAN TOIMINTASUUNNITELMA VUODEKSI
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä toimeksiantajayritys Santax Medico Oy:lle sopiva sosiaalisen median kanava, jonka kautta yritys voisi olla yhteydessä omiin sidosryhmiinsä sähköisesti. Työn tarkoituksena oli löytää sellainen sosiaalisen median kanava, jossa kommunikointi on tehty helpoksi sekä luoda julkaisusuunnitelma kanavan käytön tueksi. Facebook valikoitui yrityksen sosiaalisen median kanavaksi laajan käyttäjäkunnan vuoksi sekä huomioiden toimeksiantajan esittämät toiveet. Facebookia pidettiin myös helppokäyttöisenä. Sen avulla yrityksen olisi mahdollista tavoittaa asiakkaitaan nykyaikaisessa toimintaympäristössä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestintään, digitaaliseen markkinointiviestintään, sosiaaliseen mediaan ja yritysten motiiveihin olla esillä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa toimeksiantajalle perustettiin Facebook-sivu sekä julkaisukalenteri Facebook-sivun ylläpidon avuksi. Toiminnallisessa osassa tehtiin benchmarking-vertailu ennalta valikoitujen yritysten Facebook-julkaisuista. Vertailun jälkeen tehtiin 8x8-ideointimenetelmällä erilaisia ehdotuksia yrityksen Facebook-sivujen julkaisuista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yrityksen käyttöön julkaisukalenteri yhdeksi kalenterivuodeksi. Julkaisukalenteri on jaoteltu kuukausittain. Sitä seuraamalla Facebook-sivun ylläpito on helppoa yritykselle, joka on aloittamassa markkinointia Facebookissa. Julkaisukalenteri auttaa yritystä myös julkaisujen aikatauluttamisessa. Siinä on esitetty, millaista sisältöä on mahdollista julkaista, milloin ja kenen vastuulla julkaisut tulevat olemaan. Julkaisukalenteria on mahdollista kehittää tarpeen vaatiessa esimerkiksi siinä vaiheessa, kun yrityksen käyttöön tulee lisää sosiaalisen median kanavia. Toimeksiantajan mielestä julkaisusuunnitelma vaikutti käytännölliseltä ja tulevaisuudessa toteuttamiskelpoiselta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä toimeksiantajayritys Santax Medico Oy:lle sopiva sosiaalisen median kanava, jonka kautta yritys voisi olla yhteydessä omiin sidosryhmiinsä sähköisesti. Työn tarkoituksena oli löytää sellainen sosiaalisen median kanava, jossa kommunikointi on tehty helpoksi sekä luoda julkaisusuunnitelma kanavan käytön tueksi. Facebook valikoitui yrityksen sosiaalisen median kanavaksi laajan käyttäjäkunnan vuoksi sekä huomioiden toimeksiantajan esittämät toiveet. Facebookia pidettiin myös helppokäyttöisenä. Sen avulla yrityksen olisi mahdollista tavoittaa asiakkaitaan nykyaikaisessa toimintaympäristössä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestintään, digitaaliseen markkinointiviestintään, sosiaaliseen mediaan ja yritysten motiiveihin olla esillä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa toimeksiantajalle perustettiin Facebook-sivu sekä julkaisukalenteri Facebook-sivun ylläpidon avuksi. Toiminnallisessa osassa tehtiin benchmarking-vertailu ennalta valikoitujen yritysten Facebook-julkaisuista. Vertailun jälkeen tehtiin 8x8-ideointimenetelmällä erilaisia ehdotuksia yrityksen Facebook-sivujen julkaisuista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yrityksen käyttöön julkaisukalenteri yhdeksi kalenterivuodeksi. Julkaisukalenteri on jaoteltu kuukausittain. Sitä seuraamalla Facebook-sivun ylläpito on helppoa yritykselle, joka on aloittamassa markkinointia Facebookissa. Julkaisukalenteri auttaa yritystä myös julkaisujen aikatauluttamisessa. Siinä on esitetty, millaista sisältöä on mahdollista julkaista, milloin ja kenen vastuulla julkaisut tulevat olemaan. Julkaisukalenteria on mahdollista kehittää tarpeen vaatiessa esimerkiksi siinä vaiheessa, kun yrityksen käyttöön tulee lisää sosiaalisen median kanavia. Toimeksiantajan mielestä julkaisusuunnitelma vaikutti käytännölliseltä ja tulevaisuudessa toteuttamiskelpoiselta.