Natiivimainonnan ja tarinallisuuden hyödyntäminen pienissä yrityksissä
Vilén, Jenni (2016)
Vilén, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia natiivimainonnan ja tarinallisen markkinoinnin tarpeita tamperelaisilla pienillä yrityksillä on. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tamperelainen digijulkaisu Reunamedia. Reunamedia tahtoi selvittää, onko tamperelaisilla yrityksillä kiinnostusta käyttää Reunamedian julkaisua mainosalustana natiivimainoksille. Natiivimainonnalla tarkoitetaan mainostamista, jossa yritys julkaisee mainoksen jollain muulla alustalla kuin omilla verkkosivuillaan. Natiivimainos on ulkoasultaan ja formaatiltaan yhtenevä julkaisun muun sisällön kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin natiivimainontaa ja tarinallista markkinointia. Tutkimusosassa selvitettiin kiinnostaako tamperelaisia yrityksiä yhteistyö Reunamedian kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla eli strukturoituina haastatteluina.
Kaikki haastateltavat olivat törmänneet natiivimainontaan kuluttajina, ja yksi oli käyttänyt sitä yritystoimissaan. Mielikuvat natiivimainonnasta ja tarinallisesta markkinoinnista olivat kaikilla yrittäjillä positiiviset. Natiivimainonnan ja tarinallisen markkinoinnin vahvuuksina pidettiin niiden kykyä herättää kiinnostusta ja tarjota mielekästä sisältöä sekä vakuuttaa kuluttaja paremmin kuin perinteinen faktoihin nojaava mainos.
Natiivimainontaa pidettiin teoriassa hyvänä ajatuksena, mutta käytännössä sen toteuttamista pidettiin hankalana ja epäedullisena. Reunamediaa mahdollisena yhteistyökumppanina pidettiin kiinnostavana, mutta haastatellut yritykset toivoisivat lisää tietoa Reunamedian sivujen kävijämääristä ja lukijoista ennen kuin ne voisivat tehdä päätöksen mainostamisesta Reunamedian sivuilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin natiivimainontaa ja tarinallista markkinointia. Tutkimusosassa selvitettiin kiinnostaako tamperelaisia yrityksiä yhteistyö Reunamedian kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla eli strukturoituina haastatteluina.
Kaikki haastateltavat olivat törmänneet natiivimainontaan kuluttajina, ja yksi oli käyttänyt sitä yritystoimissaan. Mielikuvat natiivimainonnasta ja tarinallisesta markkinoinnista olivat kaikilla yrittäjillä positiiviset. Natiivimainonnan ja tarinallisen markkinoinnin vahvuuksina pidettiin niiden kykyä herättää kiinnostusta ja tarjota mielekästä sisältöä sekä vakuuttaa kuluttaja paremmin kuin perinteinen faktoihin nojaava mainos.
Natiivimainontaa pidettiin teoriassa hyvänä ajatuksena, mutta käytännössä sen toteuttamista pidettiin hankalana ja epäedullisena. Reunamediaa mahdollisena yhteistyökumppanina pidettiin kiinnostavana, mutta haastatellut yritykset toivoisivat lisää tietoa Reunamedian sivujen kävijämääristä ja lukijoista ennen kuin ne voisivat tehdä päätöksen mainostamisesta Reunamedian sivuilla.