Palvelutiskituotteiden hinnanasetanta : salaattibaariannokset
Hasu, Iina (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hasu, Iina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ruokaruletti Oy:n salaattibaariannosten kustannukset ja hinnoitella tuotteet. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ruokaruletti Oy eli K-citymarket Länsikeskuksen elintarvikepuoli. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti yrityksen palvelutiskiin ja sen salaattibaariin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatilanneanalyysia, kustannuslaskentaa ja hinnoittelua. Markkinatilanneanalyysissa selvitettiin salaattibaariannosten kohderyhmiä ja kilpailevia yrityksiä, jotta hinnoittelussa pystytään ottamaan ne huomioon. Teoriaosuuden pääpaino oli kustannuslaskennassa ja hinnoittelussa, jossa käytiin läpi erilaisia kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmiä.
Empiirisessä osiossa tehtiin tutkimus salaattibaariannosten suosituimmista täytevaihtoehdoista, laskettiin salaattiannosten kustannukset ja hinnoiteltiin tuotteet. Tutkimus salaattibaarin suosituimmista raaka-aineista toteutettiin seuraamalla neljänä päivänä tunnin ajan salaattibaaritäytteiden menekkiä. Salaattibaariannosten kustannukset laskettiin neljällä eri täytevaihtoehdolla, jolloin saatiin kattava kokonaiskuva salaattibaarin kustannuksista. Hinnoittelussa otettiin huomioon tuotteiden kustannukset sekä markkinatilanne ja hinnoiteltiin
tuotteet voittolisähinnoittelulla.
Salaattibaariannosten kustannuslaskennan tuloksena salaattibaariannosten hintoja tulisi nostaa. Tämän hetkisillä hinnoilla yritys ei ole päässyt tulostavoitteeseensa. Hinnoittelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon myös markkinatilanne, koska kilpailevia tuotteita on paljon. Jotta yritys pääsee voittotavoitteeseensa, tulee yrityksen alentaa kustannuksiaan ja tehostaan toimintojaan, jotta
hintaa ei tarvitse nostaa kilpailijoita korkeammaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatilanneanalyysia, kustannuslaskentaa ja hinnoittelua. Markkinatilanneanalyysissa selvitettiin salaattibaariannosten kohderyhmiä ja kilpailevia yrityksiä, jotta hinnoittelussa pystytään ottamaan ne huomioon. Teoriaosuuden pääpaino oli kustannuslaskennassa ja hinnoittelussa, jossa käytiin läpi erilaisia kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmiä.
Empiirisessä osiossa tehtiin tutkimus salaattibaariannosten suosituimmista täytevaihtoehdoista, laskettiin salaattiannosten kustannukset ja hinnoiteltiin tuotteet. Tutkimus salaattibaarin suosituimmista raaka-aineista toteutettiin seuraamalla neljänä päivänä tunnin ajan salaattibaaritäytteiden menekkiä. Salaattibaariannosten kustannukset laskettiin neljällä eri täytevaihtoehdolla, jolloin saatiin kattava kokonaiskuva salaattibaarin kustannuksista. Hinnoittelussa otettiin huomioon tuotteiden kustannukset sekä markkinatilanne ja hinnoiteltiin
tuotteet voittolisähinnoittelulla.
Salaattibaariannosten kustannuslaskennan tuloksena salaattibaariannosten hintoja tulisi nostaa. Tämän hetkisillä hinnoilla yritys ei ole päässyt tulostavoitteeseensa. Hinnoittelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon myös markkinatilanne, koska kilpailevia tuotteita on paljon. Jotta yritys pääsee voittotavoitteeseensa, tulee yrityksen alentaa kustannuksiaan ja tehostaan toimintojaan, jotta
hintaa ei tarvitse nostaa kilpailijoita korkeammaksi.