MIKÄHÄN TÄHÄN OLOON AUTTAIS? : Opas 13–21 vuotiaille nuorille Lapinlahden mielenterveyspalveluista
Matikainen, Sanni; Heimonen, Sari (2016)
Matikainen, Sanni
Heimonen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320129
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Nuoruus ajoittuu ikävuosiin 12–22, ja nuoruuden tärkeimmät tehtävät ovat aikuiseksi kasvaminen ja itsenäistyminen. Erilaiset kehitysvaiheet kuuluvat nuoruuteen. Mielenterveys on tärkeä osa nuoren hyvinvoinnin ja toimintaky-vyn kannalta. Mielenterveysongelmat ovat nuorten yleisimpiä terveysongelmia ja jopa 20–25 prosenttia kärsii jon-kinlaisesta mielenterveydenhäiriöstä. Keskeisimpiä nuorten mielenterveyden häiriöitä ovat masennus, itsetuhoisuus, käytöshäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt sekä erilaiset riippuvuudet. Nuorten ongelmien tunnistamisessa keskeisimpiä toimijoita ovat perusterveydenhuollon yksiköt, kuten kouluterveydenhuolto sekä oppilashuolto ja ope-tuksessa työskentelevät aikuiset. Ensisijainen hoitomuoto nuorten mielenterveyden häiriöissä on terapia, jota tarvit-taessa täydennetään lääkehoidolla. Kuitenkin noin puolet nuorista jää ilman tarvitsemaansa hoitoa. Varhaisen tunnis-tamisen ja hoitoon pääsemisen kannalta tärkeää on antaa tietoa ja rohkaista hoitoon hakeutumista.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena tehtiin opas 13–21-vuotiaille nuorille Lapinlahden mielenterveysneuvolan palveluista. Oppaan tavoitteena on lisätä nuorten tietoa mielenterveydestä, mielenterveyden ongelmista ja Lapinlahdella saatavista nuorten mielenterveyspalveluista. Oppaan avulla tietoa saadaan annettua nuorille ja tietoa voivat hyödyntää myös nuorten parissa työskentelevät aikuiset. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapinlahden kunnan mielenterveysneuvola. Mielenterveysneuvolassa on toiminut uutena palveluna nuorten työryhmä vuodesta 2015 ja nuorille suunnatulle, ajantasaiselle oppaalle oli tarvetta.
Jatkokehittämishaasteena voitaisiin selvittää miten oppaan tieto tavoitti nuoret ja miten oppaasta saatu tieto on hel-pottanut mielenterveysneuvolan palveluihin hakeutumisesta. Jatkokehittämishaasteena voitaisiin myös arvioida nuor-ten mielenterveysongelmien tunnistamista ja hoitoon pääsyä.
Nuoruus ajoittuu ikävuosiin 12–22, ja nuoruuden tärkeimmät tehtävät ovat aikuiseksi kasvaminen ja itsenäistyminen. Erilaiset kehitysvaiheet kuuluvat nuoruuteen. Mielenterveys on tärkeä osa nuoren hyvinvoinnin ja toimintaky-vyn kannalta. Mielenterveysongelmat ovat nuorten yleisimpiä terveysongelmia ja jopa 20–25 prosenttia kärsii jon-kinlaisesta mielenterveydenhäiriöstä. Keskeisimpiä nuorten mielenterveyden häiriöitä ovat masennus, itsetuhoisuus, käytöshäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt sekä erilaiset riippuvuudet. Nuorten ongelmien tunnistamisessa keskeisimpiä toimijoita ovat perusterveydenhuollon yksiköt, kuten kouluterveydenhuolto sekä oppilashuolto ja ope-tuksessa työskentelevät aikuiset. Ensisijainen hoitomuoto nuorten mielenterveyden häiriöissä on terapia, jota tarvit-taessa täydennetään lääkehoidolla. Kuitenkin noin puolet nuorista jää ilman tarvitsemaansa hoitoa. Varhaisen tunnis-tamisen ja hoitoon pääsemisen kannalta tärkeää on antaa tietoa ja rohkaista hoitoon hakeutumista.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena tehtiin opas 13–21-vuotiaille nuorille Lapinlahden mielenterveysneuvolan palveluista. Oppaan tavoitteena on lisätä nuorten tietoa mielenterveydestä, mielenterveyden ongelmista ja Lapinlahdella saatavista nuorten mielenterveyspalveluista. Oppaan avulla tietoa saadaan annettua nuorille ja tietoa voivat hyödyntää myös nuorten parissa työskentelevät aikuiset. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapinlahden kunnan mielenterveysneuvola. Mielenterveysneuvolassa on toiminut uutena palveluna nuorten työryhmä vuodesta 2015 ja nuorille suunnatulle, ajantasaiselle oppaalle oli tarvetta.
Jatkokehittämishaasteena voitaisiin selvittää miten oppaan tieto tavoitti nuoret ja miten oppaasta saatu tieto on hel-pottanut mielenterveysneuvolan palveluihin hakeutumisesta. Jatkokehittämishaasteena voitaisiin myös arvioida nuor-ten mielenterveysongelmien tunnistamista ja hoitoon pääsyä.