ICF-luokituksen käyttö oppilaan toimintakyvyn kuvauksessa : käyttömahdollisuudet Katariinan koulussa
Kouki, Reetta; Vainio, Veera (2016)
Kouki, Reetta
Vainio, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220017
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus liittyen kansainvälisen ICF-luokituksen (International Classification of Functioning, Disability and Health) käyttöönottoon Turun kaupungin Katariinan koulussa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Katariinan koululle tietoa ICF-luokituksen käyttömahdollisuuksista sekä kerätä lisää tietoa ICF-luokituksen soveltumisesta kouluympäristöön. Tarkoituksena on luoda oppilaille ICF-kuvauslomakkeen avulla toimintakykyprofiilit ja kerätä haastattelemalla tietoa niiden soveltuvuudesta toimintakyvyn kuvaamiseen Katariinan koulussa sekä kartoittaa käyttömahdollisuuksia oppilaan siirtyessä jatko-opintoihin. Tarkoituksena on myös edistää viitekehyksen käyttöönottoa opetuksellisessa ja kasvatuksellisessa kuntouttamisessa.
Opinnäytetyössä aineistonkeruu suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tehtiin kolmelle yhdeksäsluokkalaiselle ICF-kuvauslomakkeiden avulla toimintakykyprofiilit. Näistä kuvauslomakkeista ja toimintakykyprofiileista saatua aineistoa käytettiin pohjana aineiston keruun toisessa osassa, jossa teemahaastattelun avulla haastateltiin Katariinan koulun kahta opettajaa. Tutkimuksessa kerätyn haastatteluaineiston perusteella voidaan todeta, että ICFkuvauslomake ja toimintakykyprofiili nähtiin hyvänä menetelmänä arvioida lapsen toimintakykyä, sillä ne huomioivat eri osa-alueet yksityiskohtaisesti suorituksen ja osallistumisen tasolla. Suurena haasteena koettiin kuitenkin luokituksen termistö, laajuus sekä kouluttautuminen, jota viitekehyksen ja menetelmän haltuun ottaminen vaatii. Tutkimuksessa haastateltavana olleet opettajat eivät nähneet ICF-kuvauslomaketta ja toimintakykyprofiilia sellaisenaan omassa käytännön työssään.
Tässä tutkimuksessa sekä aiemmin tehdyissä tutkimuksissa esille on noussut erityisesti ICFluokituksen koulutuksen lisääminen. Kouluttaminen ja ICF-luokituksen hyödyn käytäntöön sitominen ovat avain asemassa luokituksen käyttöönoton edistämisessä. Tämän tutkimuksen perusteella Katariinan koulu voisi kokeilla ICF-toimintakykyprofiilin hyödynnettävyyttä MASTlomaketta kirjoitettaessa, sekä mahdollisesti muodostaa näistä kahdesta dokumentista kokonaisuuden, joka siirtyy oppilaan mukana hänen jatko-opiskelu paikkaansa. Koulu voisi myös jatkossa hyödyntää yhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa ja teettää esimerkiksi pilotointeja ICF-työkaluista.
Opinnäytetyössä aineistonkeruu suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tehtiin kolmelle yhdeksäsluokkalaiselle ICF-kuvauslomakkeiden avulla toimintakykyprofiilit. Näistä kuvauslomakkeista ja toimintakykyprofiileista saatua aineistoa käytettiin pohjana aineiston keruun toisessa osassa, jossa teemahaastattelun avulla haastateltiin Katariinan koulun kahta opettajaa. Tutkimuksessa kerätyn haastatteluaineiston perusteella voidaan todeta, että ICFkuvauslomake ja toimintakykyprofiili nähtiin hyvänä menetelmänä arvioida lapsen toimintakykyä, sillä ne huomioivat eri osa-alueet yksityiskohtaisesti suorituksen ja osallistumisen tasolla. Suurena haasteena koettiin kuitenkin luokituksen termistö, laajuus sekä kouluttautuminen, jota viitekehyksen ja menetelmän haltuun ottaminen vaatii. Tutkimuksessa haastateltavana olleet opettajat eivät nähneet ICF-kuvauslomaketta ja toimintakykyprofiilia sellaisenaan omassa käytännön työssään.
Tässä tutkimuksessa sekä aiemmin tehdyissä tutkimuksissa esille on noussut erityisesti ICFluokituksen koulutuksen lisääminen. Kouluttaminen ja ICF-luokituksen hyödyn käytäntöön sitominen ovat avain asemassa luokituksen käyttöönoton edistämisessä. Tämän tutkimuksen perusteella Katariinan koulu voisi kokeilla ICF-toimintakykyprofiilin hyödynnettävyyttä MASTlomaketta kirjoitettaessa, sekä mahdollisesti muodostaa näistä kahdesta dokumentista kokonaisuuden, joka siirtyy oppilaan mukana hänen jatko-opiskelu paikkaansa. Koulu voisi myös jatkossa hyödyntää yhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa ja teettää esimerkiksi pilotointeja ICF-työkaluista.