3D-mallinnuksen oppimistehtävät
Lepistö, Timo (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lepistö, Timo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320173
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää miten luodaan selkeitä ja yksinkertaisia tehtäviä 3D-mallinnuksen opiskeluun. Näiden asioiden perusteella tehdään kolme erilaista oppimistehtävää 3D-mallinnuksen opiskeluun. Taustana on oma osaaminen 3D-mallinnuksesta, joten tavoitteena on parantaa omaa 3D-mallinnuksen osaamista.
Työssä käsitellään yleisesti 3D-mallinnuksen tekniikoita, joita käytetään oppimistehtävissä sekä työssä käytettävää 3ds Max Design-mallinnusohjelmaa. Näiden lisäksi tutustutaan oppimistehtävissä käytettäviin 3D-mallinnusmenetelmiin, joita ovat pääasiassa Mesh ja Poly-tekniikkaa, MassFX- työkalu ja Cloth-toiminto.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme kappaletta 3D-mallinnuksen oppimistehtävää. Oppimistehtävissä mallinnetaan kitara, keilarata ja lipputanko, jossa liehuu lippu.
Työssä käsitellään yleisesti 3D-mallinnuksen tekniikoita, joita käytetään oppimistehtävissä sekä työssä käytettävää 3ds Max Design-mallinnusohjelmaa. Näiden lisäksi tutustutaan oppimistehtävissä käytettäviin 3D-mallinnusmenetelmiin, joita ovat pääasiassa Mesh ja Poly-tekniikkaa, MassFX- työkalu ja Cloth-toiminto.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme kappaletta 3D-mallinnuksen oppimistehtävää. Oppimistehtävissä mallinnetaan kitara, keilarata ja lipputanko, jossa liehuu lippu.