Jälleenmyyjien palkitsemisjärjestelmän kehittäminen : case: STM-Markkinointi
Mäkinen, Marika (2016)
Mäkinen, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää jälleenmyyjien palkitsemisjärjestelmää pienyrityksessä. Käytännön kehittämistehtävänä on luoda kokonaan uusi järjestelmä, jonka toimivuutta kokeillaan pilottimyyjän avulla. Pilottimyyjällä tarkoitetaan jälleenmyyjää, joka ottaa uuden järjestelmän ensimmäisenä käyttöönsä tulosten seuranta mielessä.
Teoriaosuuden tarkoituksena on tutkia kirjallisuuden pohjalta motivaatiota sekä erilaisia palkitsemisjärjestelmiä. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, joka rakentuu palkitsemisjärjestelmän suunnittelusta, pilottimyyjäkokeilusta sekä tulosten arvioinnista.
Toimeksiantajayritys on salolainen mausteiden kotimyyntiyritys STM-Markkinointi. Aktiivisia jälleenmyyjiä yrityksellä on 14. Uuden palkitsemisjärjestelmän tavoitteena on kannustaa ja motivoida aktiivisia jälleenmyyjiä, mutta tiputtaa pois alennuksen piiristä passiiviset myyjät.
Uusi palkitsemisjärjestelmä rakennettiin teoriatiedon, yrittäjän haastattelun, pilottimyyjän haastattelun sekä jälleenmyyjien kyselyn pohjalta. Pilottimyyjäkokeilu toteutettiin syksyllä 2016.
Palautteen perusteella sekä yrittäjä että pilottimyyjä kokivat uuden järjestelmän toimivaksi ja motivoivaksi. Uusi palkitsemisjärjestelmä otetaan käyttöön toimeksiantajayrityksessä vuoden 2017 alussa. Tämän perusteella voin todeta kehitystehtävän onnistuneen hyvin.
Teoriaosuuden tarkoituksena on tutkia kirjallisuuden pohjalta motivaatiota sekä erilaisia palkitsemisjärjestelmiä. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, joka rakentuu palkitsemisjärjestelmän suunnittelusta, pilottimyyjäkokeilusta sekä tulosten arvioinnista.
Toimeksiantajayritys on salolainen mausteiden kotimyyntiyritys STM-Markkinointi. Aktiivisia jälleenmyyjiä yrityksellä on 14. Uuden palkitsemisjärjestelmän tavoitteena on kannustaa ja motivoida aktiivisia jälleenmyyjiä, mutta tiputtaa pois alennuksen piiristä passiiviset myyjät.
Uusi palkitsemisjärjestelmä rakennettiin teoriatiedon, yrittäjän haastattelun, pilottimyyjän haastattelun sekä jälleenmyyjien kyselyn pohjalta. Pilottimyyjäkokeilu toteutettiin syksyllä 2016.
Palautteen perusteella sekä yrittäjä että pilottimyyjä kokivat uuden järjestelmän toimivaksi ja motivoivaksi. Uusi palkitsemisjärjestelmä otetaan käyttöön toimeksiantajayrityksessä vuoden 2017 alussa. Tämän perusteella voin todeta kehitystehtävän onnistuneen hyvin.