Kirjaston markkinointi tapahtumien avulla
Riikonen, Stella (2016)
Riikonen, Stella
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420315
Tiivistelmä
Tapahtumatoiminta on yleistynyt huomattavasti Suomen yleisissä kirjastoissa ja tapahtumat nähdään monesti yhtäläisenä palveluna muiden joukossa. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kirjastojen tapahtumatoimintaa ja tapahtumamarkkinoinnin tämänhetkistä tilaa. Aihetta käsitellään luomalla katsaus kolmeen erilaiseen kirjastotapahtumaan. Tavoitteena on selvittää voivatko kirjastot myös hyötyä tapahtumistaan markkinointimielessä.
Opinnäytetyö on case-tutkimus, jonka keskeisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin kunkin kohdekirjaston asiantuntijoille, jotta tutkittavasta ilmiöstä voitaisiin kartoittaa todellisia kokemuksia ja esimerkkejä. Teemojen avulla varmistettiin ilmiön eri osa-alueiden mukaantulo, mutta kysymysten muoto ja eteneminen vaihtelivat haastateltavien mukaan.
Haastatteluista nousi esiin kokemuksia tapahtumien positiivisista vaikutuksista kirjaston asiakassuhteisiin. Samaten tapahtumien nähtiin helpottavan muihin sidosryhmiin kohdistuvaa markkinointiviestintää ja verkostoitumista. Lisäksi esiin nousi tapahtumien rooli kirjastojen muiden sisältöjen markkinoinnissa. Toisaalta haastatteluista ilmeni, ettei tapahtumien aikaansaamia markkinointihyötyjä seurata käytännössä erityisen tarkasti.
Haastattelut käsiteltiin yksittäistapauksina, joten tutkimusta ei voi yleistää koskemaan koko kirjastomaailmaa. Tutkimuksen havainnot voivat kuitenkin toimia rohkaisuna ja esimerkkeinä muille tapahtumatoiminnan kanssa ponnisteleville kirjastoille.
Opinnäytetyö on case-tutkimus, jonka keskeisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin kunkin kohdekirjaston asiantuntijoille, jotta tutkittavasta ilmiöstä voitaisiin kartoittaa todellisia kokemuksia ja esimerkkejä. Teemojen avulla varmistettiin ilmiön eri osa-alueiden mukaantulo, mutta kysymysten muoto ja eteneminen vaihtelivat haastateltavien mukaan.
Haastatteluista nousi esiin kokemuksia tapahtumien positiivisista vaikutuksista kirjaston asiakassuhteisiin. Samaten tapahtumien nähtiin helpottavan muihin sidosryhmiin kohdistuvaa markkinointiviestintää ja verkostoitumista. Lisäksi esiin nousi tapahtumien rooli kirjastojen muiden sisältöjen markkinoinnissa. Toisaalta haastatteluista ilmeni, ettei tapahtumien aikaansaamia markkinointihyötyjä seurata käytännössä erityisen tarkasti.
Haastattelut käsiteltiin yksittäistapauksina, joten tutkimusta ei voi yleistää koskemaan koko kirjastomaailmaa. Tutkimuksen havainnot voivat kuitenkin toimia rohkaisuna ja esimerkkeinä muille tapahtumatoiminnan kanssa ponnisteleville kirjastoille.