ON KIVA TIETÄÄ, ETTÄ KOULUSSA ON JOKU JOKA YMMÄRTÄÄ NUORIA : Nuorten näkemyksiä nuorisotyöstä Alavieskan, Haapajärven ja Ylivieskan yläkouluissa
Alioravainen, Lea (2016)
Alioravainen, Lea
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420316
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata koulussa tehtävää nuorisotyötä ja arvioida Alavieskan, Haapajärven ja Ylivieskan yläkouluissa tehtävää nuorisotyötä. Opinnäytetyöni on tehty OSAVA -hankkeelle ja siihen on hyödynnetty OSAVA -hankkeen joulukuussa 2015 teettämät kyselyt. Tutkimukseen osallistuivat Alavieskan, Haapajärven ja Ylivieskan 7.-10. luokkalaiset eli 793 oppilasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin yläkouluikäiset tunsivat nuorisotyön omilla kouluillaan ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa nuorista oli nähnyt nuorisotyöntekijän koulullaan. Nuorisotyöntekijä oli siis Haapajärven ja Ylivieskan oppilaille tuttu ja useimmille Alavieskan oppilaillekin. Alavieskan oppilaat eivät kuitenkaan pitäneet nuorisotyöntekijän roolia koulunsa viihtyvyyden kannalta yhtä merkittävänä, kuin muiden koulujen oppilaat. Kehitysideoita nuorisotyöntekijälle tuli etenkin koulussa viihtymisestä. Erityisesti välituntitoiminnan järjestäminen ja rauhallinen tila välitunneille olivat oppilaiden vastauksissa merkittävässä asemassa. Nuorten avoimissa vastauksissa tärkeimpinä kehitysideoina nousivat henkiseen ja fyysiseen kouluympäristöön liittyvät parantamistarpeet.
Nuorisotyö koulussa oli ollut nuorista tarpeellista ja kaikissa vastanneissa kouluissa ilmeni positiivisia kokemuksia nuorisotyöstä, jota koululla oli tehty. Työtä siis kannattaa jatkaa ja kehittää nuorten tarpeisiin.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa nuorista oli nähnyt nuorisotyöntekijän koulullaan. Nuorisotyöntekijä oli siis Haapajärven ja Ylivieskan oppilaille tuttu ja useimmille Alavieskan oppilaillekin. Alavieskan oppilaat eivät kuitenkaan pitäneet nuorisotyöntekijän roolia koulunsa viihtyvyyden kannalta yhtä merkittävänä, kuin muiden koulujen oppilaat. Kehitysideoita nuorisotyöntekijälle tuli etenkin koulussa viihtymisestä. Erityisesti välituntitoiminnan järjestäminen ja rauhallinen tila välitunneille olivat oppilaiden vastauksissa merkittävässä asemassa. Nuorten avoimissa vastauksissa tärkeimpinä kehitysideoina nousivat henkiseen ja fyysiseen kouluympäristöön liittyvät parantamistarpeet.
Nuorisotyö koulussa oli ollut nuorista tarpeellista ja kaikissa vastanneissa kouluissa ilmeni positiivisia kokemuksia nuorisotyöstä, jota koululla oli tehty. Työtä siis kannattaa jatkaa ja kehittää nuorten tarpeisiin.