RFID-tunnisteiden havaitseminen liikkuvasta ajoneuvosta : case: Fidera Oy
Artukka, Riku (2016)
Artukka, Riku
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on testata ja dokumentoida suoritettuja RFID- ajoneuvomittauksia eli ajoneuvojen ja henkilöiden automaattista tunnistusta hyödyntämällä RFID-tunnisteita. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Fidera Oy:lle. Yrityksellä on jo käytössä automaattinen henkilötunnistusjärjestelmä, tarve olikin soveltaa samaa tekniikkaa ajoneuvojen ja niiden sisällä olevien henkilöiden tunnistukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kuva RFID-tekniikan perusteista ja toimia selkeänä raporttina suoritettujen ajoneuvomittausten osalta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Työ perustuu kirjalähteisiin ja ajoneuvomittausten muistiinpanoihin.
Tutkimustyö toteutettiin kahdessa eri osassa. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu RFID-tekniikasta, vastaten kysymyksiin mikä, miten ja miksi. Tämän lisäksi perehdytään RFID-kokonaisjärjestelmään, mitkä ovat sen keskeiset komponentit. Samalla tehdään pieni katsaus RFID:n historiaan. Empiirinen osa koostuu RFID-ajoneuvomittauksista, niiden suunnittelusta, toteutuksesta ja dokumentoinnista. Samalla perehdytään yleisesti mitä tarkoitetaan ajoneuvomittauksilla. Työssä tarjotaan myös vaihtoehtoa RFID:lle, millä muulla tekniikalla vastaavan tunnisteiden havainnointijärjestelmän voisi toteuttaa.
Toteutettujen ajoneuvomittausten tuloksien perusteella selviää tunnisteiden havainnointimäärän vähenevän ajoneuvon nopeuden kasvaessa. Toisena asiana havaitaan, miten RFID-laitteiston sijoittelu vaikuttaa tunnisteiden havainnointiin. Viimeisenä päähuomiona havaitaan ajoneuvon eri tunnisteiden havaintomäärien vaihtelu.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kuva RFID-tekniikan perusteista ja toimia selkeänä raporttina suoritettujen ajoneuvomittausten osalta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Työ perustuu kirjalähteisiin ja ajoneuvomittausten muistiinpanoihin.
Tutkimustyö toteutettiin kahdessa eri osassa. Opinnäytetyön teoriaosa koostuu RFID-tekniikasta, vastaten kysymyksiin mikä, miten ja miksi. Tämän lisäksi perehdytään RFID-kokonaisjärjestelmään, mitkä ovat sen keskeiset komponentit. Samalla tehdään pieni katsaus RFID:n historiaan. Empiirinen osa koostuu RFID-ajoneuvomittauksista, niiden suunnittelusta, toteutuksesta ja dokumentoinnista. Samalla perehdytään yleisesti mitä tarkoitetaan ajoneuvomittauksilla. Työssä tarjotaan myös vaihtoehtoa RFID:lle, millä muulla tekniikalla vastaavan tunnisteiden havainnointijärjestelmän voisi toteuttaa.
Toteutettujen ajoneuvomittausten tuloksien perusteella selviää tunnisteiden havainnointimäärän vähenevän ajoneuvon nopeuden kasvaessa. Toisena asiana havaitaan, miten RFID-laitteiston sijoittelu vaikuttaa tunnisteiden havainnointiin. Viimeisenä päähuomiona havaitaan ajoneuvon eri tunnisteiden havaintomäärien vaihtelu.