Sosiaalinen media korkeakouluopiskelijoiden työnhaun tukena
Valtonen, Maiju (2016)
Valtonen, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520523
Tiivistelmä
Viimeisen vuosikymmenen aikana työnhaku on muuttanut muotoaan. Muiden palvelui-den mukana myös työnhaku on sähköistynyt, ja perinteiset paperiset työhakemukset ja CV:t ovat saaneet väistyä sähköisten lomakkeiden tieltä. Sosiaalista mediaa käytetään enenevissä määrin myös työnhaussa, ja palveluita luodaan työnhakua tukemaan. Työn tavoitteena oli syventyä eri sosiaalisen median kanaviin ja kuinka sosiaalista mediaa käytetään työnhaussa, sekä työnantajan, että hakijan näkökulmasta. Tarkoituksena oli kartoittaa Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä, ja sitä, käytetäänkö sosiaalista mediaa osana työnhakua. Tarkoituksena oli myös koota tietoa siitä, miten sosiaalista mediaa voi käyttää hyödyksi töitä hakiessa. Työn toimeksiantaja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Tamko voi tulevaisuudessa käyttää opinnäytetyötä tukemaan Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden työnhakua.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin työn aihepiiriin kuuluvaa teoriatietoa, kuten sosiaalisen median historiaa, erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä opiskelijoiden työllistymistä. Teoriaa tutkiessa on etsitty tietoa sekä työnhakijan, että työnantajan näkökulmasta. Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä tutkittiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia opiskelijat käyttävät. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka aktiivisesti opiskelijat käyttävät sosiaalista mediaa, ja sitä, käytetäänkö sosiaalisen median eri kanavia työnhaun tukena.
Tutkimuksesta ilmeni, että vaikka opiskelijat käyttävät paljon sosiaalista mediaa, ei sitä käytetä työnhakuun yhtä ahkerasti. Muihin tilastoihin ja tutkimuksiin verrattuna opiskelijat olivat ahkerampia sosiaalisen median käyttäjiä, mutta sosiaalista mediaa on varaa hyödyntää paljon nykyistä enemmän työnhaussa.
Sosiaalinen media on nykyään osa ihmisten elämää, eikä sen suosio näytä laantumisen merkkejä. Uusia sovelluksia ja kanavia tulee jatkuvasti markkinoille. Tulevaisuudessa onkin vielä nykyistä tärkeämpää hallita sosiaalista mediaa omien käyttötarkoitusten mukaisesti. Tämän opinnäytetyön ja Tamkon avulla Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoita voidaan neuvoa sosiaalisen median käytöstä työnhaussa ja näin saada tehostettua työllistymistä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin työn aihepiiriin kuuluvaa teoriatietoa, kuten sosiaalisen median historiaa, erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä opiskelijoiden työllistymistä. Teoriaa tutkiessa on etsitty tietoa sekä työnhakijan, että työnantajan näkökulmasta. Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä tutkittiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia opiskelijat käyttävät. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka aktiivisesti opiskelijat käyttävät sosiaalista mediaa, ja sitä, käytetäänkö sosiaalisen median eri kanavia työnhaun tukena.
Tutkimuksesta ilmeni, että vaikka opiskelijat käyttävät paljon sosiaalista mediaa, ei sitä käytetä työnhakuun yhtä ahkerasti. Muihin tilastoihin ja tutkimuksiin verrattuna opiskelijat olivat ahkerampia sosiaalisen median käyttäjiä, mutta sosiaalista mediaa on varaa hyödyntää paljon nykyistä enemmän työnhaussa.
Sosiaalinen media on nykyään osa ihmisten elämää, eikä sen suosio näytä laantumisen merkkejä. Uusia sovelluksia ja kanavia tulee jatkuvasti markkinoille. Tulevaisuudessa onkin vielä nykyistä tärkeämpää hallita sosiaalista mediaa omien käyttötarkoitusten mukaisesti. Tämän opinnäytetyön ja Tamkon avulla Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoita voidaan neuvoa sosiaalisen median käytöstä työnhaussa ja näin saada tehostettua työllistymistä.