Hiilijalanjälki-teemaviikko henkilöstöravintolassa
Lahti, Leo (2016)
Lahti, Leo
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620700
Tiivistelmä
Keväällä 2016 turkulaisen Arkea Oy:n henkilöstöravintolaan suunnitellussa sekä toteutetussa teemaviikossa, ja sen pohjalta toteutetussa opinnäytetyössä tutustuttiin hiilijalanjälkeen sekä tarkemmin ruokailun ilmastovaikutuksiin ja niiden laskemiseen liittyviin haasteisiin. Arkea Oy tuottaa ruoka-, siivous- sekä kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita Lounais-Suomen alueella. Työn taustalla toimi yrityksen ympäristöohjelmaan kirjattu tavoite seurata raaka-aineiden hiilijalanjälkiä teemaviikoilla tai –päivillä. Tarkemmin tutkimuskohteiksi muodostui laskea tarjottujen aterioiden hiilijalanjälki sekä ruokailijoiden suhtautuminen ruokailun ilmastovaikutuksista viestimiseen.
Työssä laskettiin kansainvälisistä sekä kansallisista standardeista kerätyn tiedon pohjalta viikon aikana tarjottujen aterioiden hiilijalanjäljet. Työhön varattujen resurssien puitteissa tieteellinen, standardin mukainen, laskenta ei kuitenkaan ollut mahdollinen. Ruokailijoiden asenteita ympäristöviestintää kohtaan selvitettiin survey-tutkimuksen tyyppisesti kyselylomakkeella. Lisäksi teemaviikon vaikutuksia tiedusteltiin kohderavintoloiden henkilökunnalta.
Työtä pohjustetaan kuvaamalla eri tietolähteistä kerättyä tietoa yksilön hiilijalanjäljestä sekä esitellään hiilijalanjälkilaskentaan liittyviä standardeja ja ohjeistuksia, merkittävämpänä elinkaarilaskenta. Hiilijalanjäljen laskenta sekä teemaviikon valmistelu esitellään työn jälkimmäisellä puoliskolla.
Teemaviikolle valmistelluista laskelmista havaittiin merkittävä vaikutus aterioiden proteiinivaihtoehdolla aterian hiilijalanjälkeen. Liha- sekä maitotuotteita sisältävät ateriavaihtoehdot kohosivat huomattavasti suuremmaksi ilmastovaikutuksiltaan. Kyselyjen perusteella ruokailijat olivat kiinnostuneita viestintäkampanjasta, mutta vastaukset eivät korreloineet ruokailijoiden tekemiin ateriavalintoihin. Henkilökunta koki, että teemaviikko oli teemaltaan tärkeä ja ravintoloissa voisi myös jatkossa järjestää vastaavia tapahtumia. Teemaviikko sai myös näkyvyyttä paikallisessa mediassa, mikä osaltaan saattoi nostaa yrityksen vastuullisuusarvoa.
Työssä laskettiin kansainvälisistä sekä kansallisista standardeista kerätyn tiedon pohjalta viikon aikana tarjottujen aterioiden hiilijalanjäljet. Työhön varattujen resurssien puitteissa tieteellinen, standardin mukainen, laskenta ei kuitenkaan ollut mahdollinen. Ruokailijoiden asenteita ympäristöviestintää kohtaan selvitettiin survey-tutkimuksen tyyppisesti kyselylomakkeella. Lisäksi teemaviikon vaikutuksia tiedusteltiin kohderavintoloiden henkilökunnalta.
Työtä pohjustetaan kuvaamalla eri tietolähteistä kerättyä tietoa yksilön hiilijalanjäljestä sekä esitellään hiilijalanjälkilaskentaan liittyviä standardeja ja ohjeistuksia, merkittävämpänä elinkaarilaskenta. Hiilijalanjäljen laskenta sekä teemaviikon valmistelu esitellään työn jälkimmäisellä puoliskolla.
Teemaviikolle valmistelluista laskelmista havaittiin merkittävä vaikutus aterioiden proteiinivaihtoehdolla aterian hiilijalanjälkeen. Liha- sekä maitotuotteita sisältävät ateriavaihtoehdot kohosivat huomattavasti suuremmaksi ilmastovaikutuksiltaan. Kyselyjen perusteella ruokailijat olivat kiinnostuneita viestintäkampanjasta, mutta vastaukset eivät korreloineet ruokailijoiden tekemiin ateriavalintoihin. Henkilökunta koki, että teemaviikko oli teemaltaan tärkeä ja ravintoloissa voisi myös jatkossa järjestää vastaavia tapahtumia. Teemaviikko sai myös näkyvyyttä paikallisessa mediassa, mikä osaltaan saattoi nostaa yrityksen vastuullisuusarvoa.