MANNERHEIMIN LASTENSUOJELULIITTO. PORKKANAPESÄN TOIMINTAAN OSALLISTUNEIDEN HYVINVOINNIN MUUTOS. AMMATTILAISTEN HAASTATTELUT.
Rantanen, Katja (2016)
Rantanen, Katja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520668
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioitiin Mannerheimin lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n ylläpitämän Porkkanapesätoiminnan vaikuttavuutta 7-14 vuotiaiden lasten elämään ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimustehtävillä pyrittiin selvittämään ohjaajien kokemuksia vaikutuksista Porkkanapesätoimintaan osallistuvien lasten elämään sekä heidän koteihinsa. Lisäksi pyrittiin selvittämään millaisena ohjaajat näkevät toiminnan tulevaisuuden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä, jossa tiedonantajina olivat Porkkanapesätoiminnan ohjaajat, kaksi henkilöä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna, jossa kysymysasettelulla selvitettiin toiminnan vaikutuksia osallistuneiden hyvinvoinnin muutokseen ohjaajien näkökulmasta. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, josta tehtiin äänitallenne. Haastattelu purettiin tekstimuotoon ja tämän jälkeen analysoitiin sisältöä teoriatietoon peilaten.
Tulososassa esitetään ohjaajien näkemyksiä kysymyksiin lasten motivaatiosta tulla Porkkanapesätoimintaan, toiminnan vaikutuksista käytöstapoihin, sosiaaliseen kanssakäymiseen, harrastustoimintaan, elintapoihin, kotioloihin ja koulunkäyntiin. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ohjaajien näkemyksiä toiminnan tulevaisuudesta, kuten kehittämiskohteista, mahdollisuuksista ja toiminnan kannalta haitallisista tekijöistä sekä toiminnan merkityksestä mielenterveysongelmien ja syrjäytymisen ehkäisevänä tekijänä. Toiminnalle luovat haasteita tänä päivänä pelaamisen yleistyminen lasten keskuudessa sekä rahoituksen riittävyys. Porkkanapesätoiminan kehittäminen ja ohjaajien kouluttautuminen vastaamaan ajan haasteisiin ovat huomion arvoisia asioita toiminnan jatkuvuutta ajatellen.
Vaikutuksia arvioitaessa työntekijöiden kokemuksien mukaan voidaan todeta Porkkanapesän olevan erityinen ja tarpeellinen tukimuoto lasten vapaa-aikaan sekä sen, että toiminnalla on vaikutusta myös kotiin, unohtamatta mahdollisia positiivisia vaikutuksia kouluun. Näistä syistä olisi hyvin tärkeää, että toimintaa tuettaisiin ja mahdollisesti lisättäisiin.
Tutkimustehtävillä pyrittiin selvittämään ohjaajien kokemuksia vaikutuksista Porkkanapesätoimintaan osallistuvien lasten elämään sekä heidän koteihinsa. Lisäksi pyrittiin selvittämään millaisena ohjaajat näkevät toiminnan tulevaisuuden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä, jossa tiedonantajina olivat Porkkanapesätoiminnan ohjaajat, kaksi henkilöä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna, jossa kysymysasettelulla selvitettiin toiminnan vaikutuksia osallistuneiden hyvinvoinnin muutokseen ohjaajien näkökulmasta. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, josta tehtiin äänitallenne. Haastattelu purettiin tekstimuotoon ja tämän jälkeen analysoitiin sisältöä teoriatietoon peilaten.
Tulososassa esitetään ohjaajien näkemyksiä kysymyksiin lasten motivaatiosta tulla Porkkanapesätoimintaan, toiminnan vaikutuksista käytöstapoihin, sosiaaliseen kanssakäymiseen, harrastustoimintaan, elintapoihin, kotioloihin ja koulunkäyntiin. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ohjaajien näkemyksiä toiminnan tulevaisuudesta, kuten kehittämiskohteista, mahdollisuuksista ja toiminnan kannalta haitallisista tekijöistä sekä toiminnan merkityksestä mielenterveysongelmien ja syrjäytymisen ehkäisevänä tekijänä. Toiminnalle luovat haasteita tänä päivänä pelaamisen yleistyminen lasten keskuudessa sekä rahoituksen riittävyys. Porkkanapesätoiminan kehittäminen ja ohjaajien kouluttautuminen vastaamaan ajan haasteisiin ovat huomion arvoisia asioita toiminnan jatkuvuutta ajatellen.
Vaikutuksia arvioitaessa työntekijöiden kokemuksien mukaan voidaan todeta Porkkanapesän olevan erityinen ja tarpeellinen tukimuoto lasten vapaa-aikaan sekä sen, että toiminnalla on vaikutusta myös kotiin, unohtamatta mahdollisia positiivisia vaikutuksia kouluun. Näistä syistä olisi hyvin tärkeää, että toimintaa tuettaisiin ja mahdollisesti lisättäisiin.