Kissavideoista sisältöliiketoiminnaksi : Kuinka sisältövaikuttaja voi rakentaa liiketoimintaa tuottamansa sisällön ympärille?
Kautto, Emma; Blåfield, John (2016)
Kautto, Emma
Blåfield, John
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520576
Tiivistelmä
Verkkoympäristö on mahdollistanut nopean sisällöntuotannon ja julkaisun kenelle tahansa. Tämän johdosta ilmiöksi ovat muodostuneet yksittäiset sisällöntuottajat, jotka tuottavat sisältöä omalle yleisölleen käyttäen julkaisualustana omaa verkkosivua, blogia, YouTubea tai jotain sosiaalista mediaa. Nämä henkilöt ovat nousseet vaikuttajan asemaan tuottamansa sisällön avulla. Verkkosisällöllä vaikuttaminen on tuore ilmiö ja siksi kiinnostava.
Sisältövaikuttajista on tehty joitakin tutkimuksia, jotka kuitenkin alan luonteen vuoksi vanhenevat nopeasti. Opinnäytetyössä tutkitaan sisältöliiketoimintaa yksittäisen sisältövaikuttajan näkökulmasta. Tutkimuskysymys on: miten yksittäinen sisältövaikuttaja voi rakentaa liiketoimintaa tuottamansa sisällön ympärille? Tutkimuksen tavoite oli selvittää sisältövaikuttajan toiminnan tärkeimpiä osia ja käytännön toimintatapoja niiden taustalla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin syksyllä 2016. Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelut. Käsiteltävät teemat olivat liiketoiminnan lisäksi hyvän sisällön kriteerit ja vuorovaikutteisuus. Kuuden haastateltavan joukkoon valikoitui sisältövaikuttajia eri tilanteista, sekä kaksi sisältövaikuttamisen yhteydessä toimivaa ammattilaista. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litterointi teemoiteltiin ja analysoitiin käyttäen apuna induktiivista analyysimenetelmää Affinity Diagram.
Tuloksena havaitaan teemojen liittyvän vahvasti toisiinsa. Sisältöliiketoiminnalle oleelliseksi ilmenivät monipuoliset ja jatkuvasti kehittyvät ansaintamallit. Tutkimuksen tuloksista voitiin tunnistaa yhteneväisiä laadullisia kriteereitä hyvälle sisällölle. Ilmeni myös, että vuorovaikutus on hyvin voimakkaasti läsnä lähes kaikessa sisältövaikuttajan toiminnassa.
Sisältövaikuttajista on tehty joitakin tutkimuksia, jotka kuitenkin alan luonteen vuoksi vanhenevat nopeasti. Opinnäytetyössä tutkitaan sisältöliiketoimintaa yksittäisen sisältövaikuttajan näkökulmasta. Tutkimuskysymys on: miten yksittäinen sisältövaikuttaja voi rakentaa liiketoimintaa tuottamansa sisällön ympärille? Tutkimuksen tavoite oli selvittää sisältövaikuttajan toiminnan tärkeimpiä osia ja käytännön toimintatapoja niiden taustalla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin syksyllä 2016. Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelut. Käsiteltävät teemat olivat liiketoiminnan lisäksi hyvän sisällön kriteerit ja vuorovaikutteisuus. Kuuden haastateltavan joukkoon valikoitui sisältövaikuttajia eri tilanteista, sekä kaksi sisältövaikuttamisen yhteydessä toimivaa ammattilaista. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litterointi teemoiteltiin ja analysoitiin käyttäen apuna induktiivista analyysimenetelmää Affinity Diagram.
Tuloksena havaitaan teemojen liittyvän vahvasti toisiinsa. Sisältöliiketoiminnalle oleelliseksi ilmenivät monipuoliset ja jatkuvasti kehittyvät ansaintamallit. Tutkimuksen tuloksista voitiin tunnistaa yhteneväisiä laadullisia kriteereitä hyvälle sisällölle. Ilmeni myös, että vuorovaikutus on hyvin voimakkaasti läsnä lähes kaikessa sisältövaikuttajan toiminnassa.