Peliäänisuunnittelun digitaaliset työkalut : Äänen käsittely ja implementointi
Koivisto, Sami (2016)
Koivisto, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019796
Tiivistelmä
Videopelit ovat yksi nykypäivän kulutetuimmista viihteen muodoista. Alati kehittyvä teknologia antaa jatkuvasti lisää tehoa pelien kehitykseen ja pelaamiseen. Tehokkaampien koneiden tullessa markkinoille ja käytettävän laskentatehon lisääntyessä tämä kehitys näkyy myös peliäänen kehittymisessä ja monipuolistumisessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia peliäänen tuottamista painottaen digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Tällä tavoin voitiin ohittaa äänisuunnittelun pitkä historia elokuvassa ja keskittyä moderneihin tuotantotekniikkoihin, joiden avulla äänisuunnittelua voidaan nykyään tehdä myös tarkoitukseen rakennettujen studioiden ulkopuolella.
Aiheita käsiteltiin teknisesti, mutta esitellen niistä samalla käytännön sovellutuksia. Tarkoitus oli tehdä opinnäytetyöstä toimiva opas aloittelevalle äänisuunnittelijalle ja antaa ajatuksia äänisuunnittelun tekniseen ja taiteelliseen toteutukseen. Myös implementointia käsiteltiin, sillä sen koettiin olevan etenkin nykypäivänä merkittävä äänisuunnittelun työkalu. Opinnäytetyön käytännön osiossa keskityttiin kahteen viimeisimpään projektiini, joissa toimin voimakkaasti toisistaan poikkeavissa tehtävissä. Näiden projektien puitteissa tutkittiin digitaalisten työkalujen hyödyntämistä äänisuunnittelussa sekä äänisuunnittelijan roolia kehitystiimin sisä- ja ulkopuolella.
Tutkimuksen kautta kävi ilmi, että teknisen näkökulman sijaan äänisuunnittelua tarkastellaan äänisuunnittelijoiden piirissä tyypillisesti enemmän taiteellisesta näkökulmasta modernin teknologian tuotua äänitetyn materiaalin standardin ammattimaiseen äänisuunnitteluun riittävälle tasolle. Lisäksi tutkimuksen ja tähän opinnäytetyöhön liitettyjen projektien kautta selvisi paljon tietoa äänen implementoinnin mekaniikoista, rajoituksista ja mahdollisuuksista. Digitaalista käsittelyä koskien löytyi useita tapoja vaikuttaa ääneen niin teknisessä kuin myös taiteellisessa tarkoituksessa.
Digitaalinen työympäristö tarjoaa paljon työkaluja sekä teknisesti että taiteellisesti laadukkaan äänisuunnittelun toteuttamiseen. Implementoinnin merkitystä ei myöskään tule aliarvioida. Se on olennainen ja ilmaisukykyinen keino välittää äänisuunnittelu kuluttajalle.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia peliäänen tuottamista painottaen digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Tällä tavoin voitiin ohittaa äänisuunnittelun pitkä historia elokuvassa ja keskittyä moderneihin tuotantotekniikkoihin, joiden avulla äänisuunnittelua voidaan nykyään tehdä myös tarkoitukseen rakennettujen studioiden ulkopuolella.
Aiheita käsiteltiin teknisesti, mutta esitellen niistä samalla käytännön sovellutuksia. Tarkoitus oli tehdä opinnäytetyöstä toimiva opas aloittelevalle äänisuunnittelijalle ja antaa ajatuksia äänisuunnittelun tekniseen ja taiteelliseen toteutukseen. Myös implementointia käsiteltiin, sillä sen koettiin olevan etenkin nykypäivänä merkittävä äänisuunnittelun työkalu. Opinnäytetyön käytännön osiossa keskityttiin kahteen viimeisimpään projektiini, joissa toimin voimakkaasti toisistaan poikkeavissa tehtävissä. Näiden projektien puitteissa tutkittiin digitaalisten työkalujen hyödyntämistä äänisuunnittelussa sekä äänisuunnittelijan roolia kehitystiimin sisä- ja ulkopuolella.
Tutkimuksen kautta kävi ilmi, että teknisen näkökulman sijaan äänisuunnittelua tarkastellaan äänisuunnittelijoiden piirissä tyypillisesti enemmän taiteellisesta näkökulmasta modernin teknologian tuotua äänitetyn materiaalin standardin ammattimaiseen äänisuunnitteluun riittävälle tasolle. Lisäksi tutkimuksen ja tähän opinnäytetyöhön liitettyjen projektien kautta selvisi paljon tietoa äänen implementoinnin mekaniikoista, rajoituksista ja mahdollisuuksista. Digitaalista käsittelyä koskien löytyi useita tapoja vaikuttaa ääneen niin teknisessä kuin myös taiteellisessa tarkoituksessa.
Digitaalinen työympäristö tarjoaa paljon työkaluja sekä teknisesti että taiteellisesti laadukkaan äänisuunnittelun toteuttamiseen. Implementoinnin merkitystä ei myöskään tule aliarvioida. Se on olennainen ja ilmaisukykyinen keino välittää äänisuunnittelu kuluttajalle.