Steam-alustan ominaisuudet pelin kehityksessä
Nenonen, Tatu (2016)
Nenonen, Tatu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920974
Tiivistelmä
Pelien digitaalinen myynti on selkeässä kasvussa, ja erilaisia pelikauppoja sekä jakelualustoja, joista pelejä voidaan ostaa, ladata ja pelata, on olemassa jo useita. Näistä suurin on kuitenkin Valve Corporationin kehittämä Steam, joka tarjoaa pelinkehittäjille myös erilaisia ominaisuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää peli ja saattaa se myyntiin Steamiin hyödyntäen sen ominaisuuksia projektissa. Tavoitteena oli näiden ominaisuuksien hyötyjen arviointi ja niiden toteuttaminen sekä pelin julkaisuprosessin selvittäminen Steam-alustalle. Pelin kehittäminen tapahtui Unity-pelimoottorilla ja kehittäjänä toimi pelistudio Skydome Entertainment.
Peli julkaistiin Steamissa Early Access pelinä. Näin saatiin palautetta pelaajilta jo pelin kehitysvaiheessa ja päivityksiä pyrittiin julkaisemaan säännöllisellä tahdilla. Projektiin otettiin käyttöön Steamin pilvitallennuspalvelu. Peliin toteutettiin Steam-saavutukset käyttäen Steamworks.NET Unity-pakettia. Työssä myös vertailtiin muita digitaalisia pelikauppoja ja jakelualustoja.
Steam tarjoaa pelinkehittäjille loistavat työkalut pelin julkaisuun ja päivittämiseen. Kun peli on julkaistu Steam-alustalla sitä voi myös myydä useissa eri pelikaupoissa avainkoodien avulla, joita pelinkehittäjät voivat generoida pelilleen.
Peli julkaistiin Steamissa Early Access pelinä. Näin saatiin palautetta pelaajilta jo pelin kehitysvaiheessa ja päivityksiä pyrittiin julkaisemaan säännöllisellä tahdilla. Projektiin otettiin käyttöön Steamin pilvitallennuspalvelu. Peliin toteutettiin Steam-saavutukset käyttäen Steamworks.NET Unity-pakettia. Työssä myös vertailtiin muita digitaalisia pelikauppoja ja jakelualustoja.
Steam tarjoaa pelinkehittäjille loistavat työkalut pelin julkaisuun ja päivittämiseen. Kun peli on julkaistu Steam-alustalla sitä voi myös myydä useissa eri pelikaupoissa avainkoodien avulla, joita pelinkehittäjät voivat generoida pelilleen.