Tapahtuman markkinointiviestintä : Case: Innoguide Roadshow Finland
Hyttinen, Aleksandra (2016)
Hyttinen, Aleksandra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa markkinointiviestintä Innoguide Roadshow Finland -tapahtumalle, joka oli osa Euroopan komission rahoittamaa Erasmus+ -projektia. Tavoitteena oli tapahtumaan liittyvän markkinointiviestinnän lisäksi luoda markkinointiviestinnälle suunnitelmarunko, jota voidaan jatkossa käyttää pieniä tapahtumia järjestettäessä. Tavoitteena oli myös markkinointiviestintään liittyvien tietojen ja taitojen oppiminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu, jonka kaksi lehtoria olivat mukana järjestämässä tapahtumaa. Opinnäytetyön tekijä toimi tapahtuman markkinointivastaavana.
Markkinointiviestintä toteutettiin kevään 2016 aikana ja tapahtuma sijoittui toukokuulle. Käytännön tehtäviä olivat markkinointiviestinnän suunnittelu, toteutus ja jälkimarkkinointi. Tietoperusta opinnäytetyössä pohjautui lähinnä markkinointiviestintään. Tämän lisäksi käsitellään myös digitaalista markkinointia, markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja jälkimarkkinoinnin keinoja. Tietoperusta keskittyy pienimuotoisen tapahtuman markkinointiviestinnän kannalta oleellisimpiin asioihin.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöprosessissa toteutettiin Innoguide 2.0 Roadshow Finland -tapahtuman markkinointiviestintä alusta loppuun. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa konkretisoitiin aikataulukaavion ja taulukon avulla. Taulukossa eriteltiin eri markkinointiviestinnän toimet ja miksi, milloin ja miten ne toteutettaisiin. Opinnäytetyössä valittiin tapahtuman markkinointiviestintään käytettäväksi eri markkinointikeinoja markkinointimixistä. Näitä olivat mainonta, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta. Erityisesti digitaalisella markkinoinnilla oli suuri rooli projektissa.
Opinnäytetyön avulla Innoguide Roadshow Finland -tapahtumaa saatiin markkinoitua kohderyhmille. Tapahtumaan osallistui kohtuullisesti vieraita, jotka toimivat matkaopasalalla tai joilla oli kiinnostusta alaa kohtaan. Tapahtuma järjestettiin toukokuussa ja se sujui onnistuneesti. Palautetta tapahtumasta saatiin kuitenkin vain vähän. Innoguide-tapahtuman järjestämisen lisäksi opinnäytetyössä syntyi markkinointiviestintäsuunnitelman runko, jota voidaan jatkossa hyödyntää samantapaisia tapahtumia järjestettäessä. Opinnäytetyö opetti tekijää konkreettisesti markkinointiviestinnän toteuttamisesta ja herätti entistä enemmän kiinnostusta markkinointialaa kohtaan.
Markkinointiviestintä toteutettiin kevään 2016 aikana ja tapahtuma sijoittui toukokuulle. Käytännön tehtäviä olivat markkinointiviestinnän suunnittelu, toteutus ja jälkimarkkinointi. Tietoperusta opinnäytetyössä pohjautui lähinnä markkinointiviestintään. Tämän lisäksi käsitellään myös digitaalista markkinointia, markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja jälkimarkkinoinnin keinoja. Tietoperusta keskittyy pienimuotoisen tapahtuman markkinointiviestinnän kannalta oleellisimpiin asioihin.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöprosessissa toteutettiin Innoguide 2.0 Roadshow Finland -tapahtuman markkinointiviestintä alusta loppuun. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa konkretisoitiin aikataulukaavion ja taulukon avulla. Taulukossa eriteltiin eri markkinointiviestinnän toimet ja miksi, milloin ja miten ne toteutettaisiin. Opinnäytetyössä valittiin tapahtuman markkinointiviestintään käytettäväksi eri markkinointikeinoja markkinointimixistä. Näitä olivat mainonta, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta. Erityisesti digitaalisella markkinoinnilla oli suuri rooli projektissa.
Opinnäytetyön avulla Innoguide Roadshow Finland -tapahtumaa saatiin markkinoitua kohderyhmille. Tapahtumaan osallistui kohtuullisesti vieraita, jotka toimivat matkaopasalalla tai joilla oli kiinnostusta alaa kohtaan. Tapahtuma järjestettiin toukokuussa ja se sujui onnistuneesti. Palautetta tapahtumasta saatiin kuitenkin vain vähän. Innoguide-tapahtuman järjestämisen lisäksi opinnäytetyössä syntyi markkinointiviestintäsuunnitelman runko, jota voidaan jatkossa hyödyntää samantapaisia tapahtumia järjestettäessä. Opinnäytetyö opetti tekijää konkreettisesti markkinointiviestinnän toteuttamisesta ja herätti entistä enemmän kiinnostusta markkinointialaa kohtaan.