Teach9 : Teaching Application
Pearce, James (2016)
Pearce, James
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620859
Tiivistelmä
Opetuskäyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja on jo olemassa, mutta usein on varaa parantaa tai täyttää erityistarpeita ohjelmistolla. Toimeksiantajana toimi Sirkku Ukkonen, Jyväskylän yliopiston maisteriopiskelija, pääaineenaan englannin kielen aineenopettajaopinnot. Hän halusi ohjelman maisterin tutkintonsa osaksi englanninkielisen opetusmateriaalin luomista, päivitystä ja toteuttamista varten.
Ohjelmiston tehtävänä oli opetusympäristönä luoda paremmat yhteydet opettajan ja oppilaan välille. Oppilaiden oli tarkoitus pystyä osallistumaan oppituntien suunnitteluun. Kaikkia toivottuja ominaisuuksia ei pystytty tekemään, mutta oppilaat pystyvät äänestämään ohjelmaa käyttäen, mitä opettajan ehdottamista opetustavoista he toivoivat tunneillä tehtävän. Tämän tarkoituksena oli motivoida oppilaita antamalla heille mahdollisuudet vaikuttaa tunnilla tehtäviin aktiviteetteihin ja käsiteltäviin sisältöihin.
MVC-mallia käyttävä Django valittiin ympäristöksi. Django on kehitetty Pythonia käyttäen. Djangon keskeisin ominaisuus on helppo ja nopea kehitys. Uuden ohjelmointikielen ja ympäristön oppiminen oli hankalampaa kuin alussa ajateltiin. Koska aikaa meni oletettua enemmän valittujen työkalujen opetteluun, ohjelmiston kehitys jäi vähäisemmäksi.
Ohjelmisto, joka pystyy toteuttamaan opetusympäristön vaatimukset, onnistui, mutta opettajan ja oppilaan välistä keskustelua parantavat ominaisuudet jäivät vähäiseksi.
Ohjelmiston tehtävänä oli opetusympäristönä luoda paremmat yhteydet opettajan ja oppilaan välille. Oppilaiden oli tarkoitus pystyä osallistumaan oppituntien suunnitteluun. Kaikkia toivottuja ominaisuuksia ei pystytty tekemään, mutta oppilaat pystyvät äänestämään ohjelmaa käyttäen, mitä opettajan ehdottamista opetustavoista he toivoivat tunneillä tehtävän. Tämän tarkoituksena oli motivoida oppilaita antamalla heille mahdollisuudet vaikuttaa tunnilla tehtäviin aktiviteetteihin ja käsiteltäviin sisältöihin.
MVC-mallia käyttävä Django valittiin ympäristöksi. Django on kehitetty Pythonia käyttäen. Djangon keskeisin ominaisuus on helppo ja nopea kehitys. Uuden ohjelmointikielen ja ympäristön oppiminen oli hankalampaa kuin alussa ajateltiin. Koska aikaa meni oletettua enemmän valittujen työkalujen opetteluun, ohjelmiston kehitys jäi vähäisemmäksi.
Ohjelmisto, joka pystyy toteuttamaan opetusympäristön vaatimukset, onnistui, mutta opettajan ja oppilaan välistä keskustelua parantavat ominaisuudet jäivät vähäiseksi.