Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tutorointi ammatillisen kehittymisen keinona : Säästöpankin Oman Talouden Tuokion osaamisen kehittäminen
Seilonen, Anne (2016)
Seilonen, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920999
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on selvittää ja ratkaista, miten Oman Talouden Tuokion (OTT) osaamista kehitetään tutoroimalla. Oman Talouden Tuokio on Säästöpankkien talouden valmentamisen työkalu. Tutorit ovat toimihenkilöitä, jotka valmennettiin kouluttamaan kaikki säästöpankkilaiset Oman Talouden Tuokion osaajiksi ja samalla jalkauttamaan ryhmän asiakaskohtaamisen malli konttoreihin.
Kehittämistehtävän tutkimusongelma on: Oman Talouden Tuokion käyttö ei vastaa suunniteltua eikä nykyisellään tue parhaalla mahdollisella tavalla nk. säästöpankkikokemuksen syntymistä. Tutkimuskysymys on: Miten Oman Talouden tuokion osaamista kehi-tetään tutoroimalla?
Tämän kehittämistehtävän toimeksiantaja on Säästöpankki Optia, mutta tutkimus on tehty yhteistyössä Säästöpankkiliiton kanssa. Säästöpankin kilpailustrategia perustuu vahvaan asiakaslähtöisyyteen ja asiakastarpeista johdettuun sekä asiakasta lähellä olevaan palveluun. Kilpailuetu saavutetaan keskittymällä asiakkaan tarpeisiin, olemalla lähellä asiakasta ja luomalla asiakkaalle helppous olla pankkiinsa yhteydessä. Toimintamallinsa ansiosta Säästöpankki on sijoittunut jo vuosia pankkien asiakastyytyväisyystutkimuksessa maamme ehdottomaan kärkikastiin.
Tutkimusstrategia on toimintatutkimus. Varsinainen kehittäminen etenee toimintatutkimuksen lähestymistavan mukaisina prosessin eri kehitysvaiheiden muodostamina sykleinä. Toimintatutkimukselle on tyypillistä käytäntöön suuntautuminen, ongelmakeskeisyys, tutkittavien ja tutkijan roolit aktiivisina toimijoina muutosprosessissa sekä tiivis yhteistyö. Aineistoa on kerätty tutkimuspäiväkirjan, kyselytutkimusten ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsitellään yksilön ammatillista kasvua ammatillisen identiteetin, osaamisen, taitojen kehittymisen, oppimisprosessien ja oppimismenetelmien kautta. Lisäksi tarkastellaan tutorointia ammatil-lisen kehittymisen keinona korostaen oivaltavaa oppimista ja palautteen antamisen merkitystä oppimisprosessissa.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntyy joukko osaamisen kehittämisen syklejä, sarja valmennuksia ja toimenpidesuunnitelmia OTT-osaamisen kehittämiseen Säästöpankki Optiassa. Opinnäytetyö toimii yhteenvetona ja raporttina tehdyistä toimenpiteistä ja ehdotetuista jatkotoimenpiteistä. Kehittämistehtävän aikana tehtyjen kyselyiden ja havaintojen perusteella voidaan todeta, että tutorointi valmennusmallina oli toimiva keino lisätä OTT-osaamista ja vahvistaa säästöpankkikokemuksen syntymistä asiakaskohtaamisessa. Tutorointi prosessina kehittyi ja loi pohjan myös osaamisen jatkokehittämiselle.
Kehittämistehtävän tutkimusongelma on: Oman Talouden Tuokion käyttö ei vastaa suunniteltua eikä nykyisellään tue parhaalla mahdollisella tavalla nk. säästöpankkikokemuksen syntymistä. Tutkimuskysymys on: Miten Oman Talouden tuokion osaamista kehi-tetään tutoroimalla?
Tämän kehittämistehtävän toimeksiantaja on Säästöpankki Optia, mutta tutkimus on tehty yhteistyössä Säästöpankkiliiton kanssa. Säästöpankin kilpailustrategia perustuu vahvaan asiakaslähtöisyyteen ja asiakastarpeista johdettuun sekä asiakasta lähellä olevaan palveluun. Kilpailuetu saavutetaan keskittymällä asiakkaan tarpeisiin, olemalla lähellä asiakasta ja luomalla asiakkaalle helppous olla pankkiinsa yhteydessä. Toimintamallinsa ansiosta Säästöpankki on sijoittunut jo vuosia pankkien asiakastyytyväisyystutkimuksessa maamme ehdottomaan kärkikastiin.
Tutkimusstrategia on toimintatutkimus. Varsinainen kehittäminen etenee toimintatutkimuksen lähestymistavan mukaisina prosessin eri kehitysvaiheiden muodostamina sykleinä. Toimintatutkimukselle on tyypillistä käytäntöön suuntautuminen, ongelmakeskeisyys, tutkittavien ja tutkijan roolit aktiivisina toimijoina muutosprosessissa sekä tiivis yhteistyö. Aineistoa on kerätty tutkimuspäiväkirjan, kyselytutkimusten ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsitellään yksilön ammatillista kasvua ammatillisen identiteetin, osaamisen, taitojen kehittymisen, oppimisprosessien ja oppimismenetelmien kautta. Lisäksi tarkastellaan tutorointia ammatil-lisen kehittymisen keinona korostaen oivaltavaa oppimista ja palautteen antamisen merkitystä oppimisprosessissa.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntyy joukko osaamisen kehittämisen syklejä, sarja valmennuksia ja toimenpidesuunnitelmia OTT-osaamisen kehittämiseen Säästöpankki Optiassa. Opinnäytetyö toimii yhteenvetona ja raporttina tehdyistä toimenpiteistä ja ehdotetuista jatkotoimenpiteistä. Kehittämistehtävän aikana tehtyjen kyselyiden ja havaintojen perusteella voidaan todeta, että tutorointi valmennusmallina oli toimiva keino lisätä OTT-osaamista ja vahvistaa säästöpankkikokemuksen syntymistä asiakaskohtaamisessa. Tutorointi prosessina kehittyi ja loi pohjan myös osaamisen jatkokehittämiselle.