Pk-yritysten yhteiskuntavastuu
Luoto, Anna-Elena (2016)
Luoto, Anna-Elena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin yhteiskuntavastuun käsite tunnetaan pk-yrityksissä ja millainen rooli sillä on yritysten jokapäiväisessä liiketoiminnassa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kokevatko pk-yritykset omalla yhteiskuntavastuullaan olevan todellista merkitystä yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta, vai mieltävätkö ne yhteiskuntavastuun vain suuryrityksiä koskevaksi ilmiöksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa menetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Yhteiskuntavastuuseen liittyvän teorian pohjalta luotiin pk-yrityksille suunnattu puolistrukturoitu verkkokysely, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa pk-yritysten yhteiskuntavastuusta. Saatuja vastauksia analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä kyselyyn vastanneiden pk-yritysten yhteiskuntavastuusta.
Tutkimuksen perusteella pk-yritykset kokivat yhteiskuntavastuun tärkeäksi asiaksi. Vastuun koettiin koskevan kaiken kokoisia yrityksiä. Tärkeimmiksi syiksi yrityksen vastuulliselle toiminnalle nimettiin asiakastyytyväisyys, vastuullisen toiminnan mukanaan tuoma näkyvyys sekä yrityksen arvot ja maine.
Tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että yritysten yhteiskuntavastuuseen liittyvässä tietämyksessä oli puutteita. Kaikissa yrityksissä käsitteen merkitys ei ollut täysin selvillä, eikä yrityksillä näin ollen ollut selkeitä vastuullisuuteen liittyviä toimintaperiaatteita. Johtopäätöksenä todettiinkin, että yritysten tulisi selkeyttää yhteiskuntavastuun käsitettä yrityksen sisällä ja määritellä, mitä vastuullisuus tarkoittaa sen oman liiketoiminnan kannalta. Selkeät toimintaperiaatteet toisivat vastuullisuuden edistämiseen konkreettisuutta ja loisivat yhdenmukaisia käytänteitä, jolloin vastuullisuudesta muodostuisi osa yritysten jokapäiväistä toimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa menetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Yhteiskuntavastuuseen liittyvän teorian pohjalta luotiin pk-yrityksille suunnattu puolistrukturoitu verkkokysely, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa pk-yritysten yhteiskuntavastuusta. Saatuja vastauksia analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä kyselyyn vastanneiden pk-yritysten yhteiskuntavastuusta.
Tutkimuksen perusteella pk-yritykset kokivat yhteiskuntavastuun tärkeäksi asiaksi. Vastuun koettiin koskevan kaiken kokoisia yrityksiä. Tärkeimmiksi syiksi yrityksen vastuulliselle toiminnalle nimettiin asiakastyytyväisyys, vastuullisen toiminnan mukanaan tuoma näkyvyys sekä yrityksen arvot ja maine.
Tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että yritysten yhteiskuntavastuuseen liittyvässä tietämyksessä oli puutteita. Kaikissa yrityksissä käsitteen merkitys ei ollut täysin selvillä, eikä yrityksillä näin ollen ollut selkeitä vastuullisuuteen liittyviä toimintaperiaatteita. Johtopäätöksenä todettiinkin, että yritysten tulisi selkeyttää yhteiskuntavastuun käsitettä yrityksen sisällä ja määritellä, mitä vastuullisuus tarkoittaa sen oman liiketoiminnan kannalta. Selkeät toimintaperiaatteet toisivat vastuullisuuden edistämiseen konkreettisuutta ja loisivat yhdenmukaisia käytänteitä, jolloin vastuullisuudesta muodostuisi osa yritysten jokapäiväistä toimintaa.