HR-viestinnän kehittäminen esimiestyön tarpeita vastaavaksi : OP Keski-Suomi
Leppänen, Emmi-Maria (2016)
Leppänen, Emmi-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää OP Keski-Suomen henkilöstöhallinnon esimiehille suunnatun viestinnän laatua. Tutkimuksen kohteena oli nykytilan viestintä, tulevaisuuden viestintä ja osaamisen kehittämisen ja työsuhdeasioiden viestintä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin strategiaa ja sen käyttöä johtamisessa sekä viestintää niin HR:n (human resources) kuin myös esimiesnäkökulmastakin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella sekä kvalitatiivisella tutkimusotteella. Kvantitatiivisessa osiossa käytettiin Webropol-kyselyä, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Monivalinta kysymykset taulukoitiin ja avoimien kysymysten vastaukset kvantifioitiin. Kvalitatiivisessa osiossa käytettiin puhelinhaastatteluita, jonka avulla kerättiin lisää tutkimusmateriaalia. Tutkimustulosten tavoitteena oli kerätä tietoa kaikista kolmesta pääteemasta, joiden perusteella viestintää pystyttäisiin tulevaisuudessa kehittämään.
Opinnäytetyö avaa lukijalleen näkemyksen siitä, mitä HR-viestinnällä yrityksessä tarkoitetaan, mikä sen merkitys on ja kuinka HR-viestintä näyttäytyy organisaatiossa. Koska viestintä on yritysmaailmassa yrityksien elinehto, avaa opinnäytetyö lukijalleen myös viestinnän käsitettä ja merkitystä. Sekä tutkimustulokset että kehitysehdotukset kertovat lukijalle, millaisella tasolla nykyinen HR-viestintä on ja millä tavoilla HR-viestintää pystytään yhteistyöyrityksessä jatkossa kehittämään.
Tutkimustulosten perusteella HR-viestinnän voidaan katsoa tukevan yrityksen strategiaa ja esimiestyötä, mutta siitä pystyttiin myös selkeästi erottelemaan kehityskohteita. Näitä olivat HR-viestinnän oikea-aikaisuus ja viestintäkanavien uudelleen tarkastelu.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin strategiaa ja sen käyttöä johtamisessa sekä viestintää niin HR:n (human resources) kuin myös esimiesnäkökulmastakin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella sekä kvalitatiivisella tutkimusotteella. Kvantitatiivisessa osiossa käytettiin Webropol-kyselyä, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Monivalinta kysymykset taulukoitiin ja avoimien kysymysten vastaukset kvantifioitiin. Kvalitatiivisessa osiossa käytettiin puhelinhaastatteluita, jonka avulla kerättiin lisää tutkimusmateriaalia. Tutkimustulosten tavoitteena oli kerätä tietoa kaikista kolmesta pääteemasta, joiden perusteella viestintää pystyttäisiin tulevaisuudessa kehittämään.
Opinnäytetyö avaa lukijalleen näkemyksen siitä, mitä HR-viestinnällä yrityksessä tarkoitetaan, mikä sen merkitys on ja kuinka HR-viestintä näyttäytyy organisaatiossa. Koska viestintä on yritysmaailmassa yrityksien elinehto, avaa opinnäytetyö lukijalleen myös viestinnän käsitettä ja merkitystä. Sekä tutkimustulokset että kehitysehdotukset kertovat lukijalle, millaisella tasolla nykyinen HR-viestintä on ja millä tavoilla HR-viestintää pystytään yhteistyöyrityksessä jatkossa kehittämään.
Tutkimustulosten perusteella HR-viestinnän voidaan katsoa tukevan yrityksen strategiaa ja esimiestyötä, mutta siitä pystyttiin myös selkeästi erottelemaan kehityskohteita. Näitä olivat HR-viestinnän oikea-aikaisuus ja viestintäkanavien uudelleen tarkastelu.