Organisaatiokulttuurin muutoksella kohti strategisia kyvykkyyksiä
Loman, Pauliina (2016)
Loman, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520562
Tiivistelmä
Työelämä on tällä hetkellä kovien muutosten keskellä. Muuttuva yhteiskunta, digitalisaatio ja asiakaskäyttäytymisen muutos vaativat yrityksiltä kykyä uusiutua. Paine menestyä ja tuottaa tulosta on suuri. Yrityksillä on usein selkeät visiot siitä, mihin yrityksen tulee muuttua. Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, vaan siihen tarvitaan aikaa. Muutos kulkee vahvasti organisaatiokulttuurin kautta. Yrityksillä on tavoitteet selkeänä mielessä, mutta toimenpiteet niiden saavuttamiseksi voivat olla heikkoja. Tämän takia yritys voi jämähtää paikalleen, mikä on katastrofi nykymaailmassa, jossa muutoksen tulisi olla jopa päivittäistä. Nykyaikainen organisaatiokulttuuri mahdollistaa muutoksen ja tähtää usein tilaan, jossa muutos on jatkuvaa.
Opinnäytetyön tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miten organisaatiokulttuuri muutetaan kohti tilaa, jossa yrityksen strategiset kyvykkyydet toteutuvat. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa ratkaisuja ja konkreettisia ehdotuksia toimeksiantajayritykselle kyseiseen tutkimusongelmaan. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaan tutustumalla ja teorian pohjalta tehdyillä haastatteluilla toimeksiantajayrityksessä. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina haastatteluina ja tutkimuksessa haastateltiin viittä esimiestä/asiantuntijaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pankkiorganisaatio X.
Haastattelututkimuksen tuloksia ja teoriaa yhdistämällä Pankkiorganisaatio X:n organisaatiokulttuuria voidaan muuttaa nykyistä muutosjohtamista tukemalla sekä kiinnittämällä huomiota muutosjohtamisen haasteisiin. Muutosjohtajan tulee olla innostava, motivoiva, omalla esimerkillä ohjaava, selkeä ja yksilöä ymmärtävä ilmapiirin luoja. Organisaatiokulttuurin johtamisessa tulee käyttää sisäistä viestintää tehokkaasti, luoda psykologista turvallisuutta, osallistaa henkilöstöä sekä johtaa vuorovaikutteisesti keskustelua korostaen.
Opinnäytetyön tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, miten organisaatiokulttuuri muutetaan kohti tilaa, jossa yrityksen strategiset kyvykkyydet toteutuvat. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa ratkaisuja ja konkreettisia ehdotuksia toimeksiantajayritykselle kyseiseen tutkimusongelmaan. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaan tutustumalla ja teorian pohjalta tehdyillä haastatteluilla toimeksiantajayrityksessä. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina haastatteluina ja tutkimuksessa haastateltiin viittä esimiestä/asiantuntijaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pankkiorganisaatio X.
Haastattelututkimuksen tuloksia ja teoriaa yhdistämällä Pankkiorganisaatio X:n organisaatiokulttuuria voidaan muuttaa nykyistä muutosjohtamista tukemalla sekä kiinnittämällä huomiota muutosjohtamisen haasteisiin. Muutosjohtajan tulee olla innostava, motivoiva, omalla esimerkillä ohjaava, selkeä ja yksilöä ymmärtävä ilmapiirin luoja. Organisaatiokulttuurin johtamisessa tulee käyttää sisäistä viestintää tehokkaasti, luoda psykologista turvallisuutta, osallistaa henkilöstöä sekä johtaa vuorovaikutteisesti keskustelua korostaen.