Yrityksen hankintatoimen visuaalinen mittaristo : case: eKeiretsu Oy
Vanamo, Riikka (2016)
Vanamo, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia hankintatoimen visuaalinen mittaristo asiakasyrityksen käyttöön. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat keskeisimmät hankintoja kuvaavat mittarit, millaisessa visuaalisessa muodossa ne ovat kannattavinta esittää sekä millainen merkitys hankintojen seuraamisella ja mittaamisella on yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle ohjelmistotalo eKeiretsu Oy:lle, jonka asiakasyritys IS-Hankinta Oy toimi tutkimuksen pilot-yrityksenä.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen osa kattaa Business Intelligence -termin perusajatuksen, visuaaliset mittaristot, hyvän mittariston ominaisuudet sekä hankintatoimen visuaalisen mittariston erityispiirteet. Teoriaosuuden toinen osa taas käsittelee mittaristohanketta kokonaisuudessaan aina sen suunnittelusta käyttöönottoon saakka. Teoriaosuuden aineistona käytettiin painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen kulku, mittaristojen laadinta sekä esitellään laaditut visuaaliset mittaristot. Tämän lisäksi tutkimusosassa kerrotaan teemahaastattelujen sisältö, tutkimustulokset sekä esitellään johtopäätökset ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että osana opinnäytetyötä laadittua visuaalista mittaristoa on kehitettävä vielä eteenpäin, jotta se pystyisi vastaamaan asiakasyrityksen tarpeisiin. Visuaaliselta mittaristolta kaivataan yhä enemmän ominaisuutta, jossa päänäkymältä päästäisiin kaivautumaan yhä syvemmälle tietoihin. Lisäksi mittaristolta kaivataan uusia toimintoja ja mittareita. Haastatteluista saatujen palautteiden pohjalta toimeksiantoyritys voi muokata visuaalista mittaristoa paremmin asiakasyrityksen tarpeisiin soveltuvaksi. Laadittu visuaalinen mittaristo toimii tällöin hyvänä pohjana niille tarvittaville muutoksille, joiden avulla mittaristosta saadaan kaikki potentiaalinen hyöty irti asiakasyritykselle.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen osa kattaa Business Intelligence -termin perusajatuksen, visuaaliset mittaristot, hyvän mittariston ominaisuudet sekä hankintatoimen visuaalisen mittariston erityispiirteet. Teoriaosuuden toinen osa taas käsittelee mittaristohanketta kokonaisuudessaan aina sen suunnittelusta käyttöönottoon saakka. Teoriaosuuden aineistona käytettiin painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen kulku, mittaristojen laadinta sekä esitellään laaditut visuaaliset mittaristot. Tämän lisäksi tutkimusosassa kerrotaan teemahaastattelujen sisältö, tutkimustulokset sekä esitellään johtopäätökset ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että osana opinnäytetyötä laadittua visuaalista mittaristoa on kehitettävä vielä eteenpäin, jotta se pystyisi vastaamaan asiakasyrityksen tarpeisiin. Visuaaliselta mittaristolta kaivataan yhä enemmän ominaisuutta, jossa päänäkymältä päästäisiin kaivautumaan yhä syvemmälle tietoihin. Lisäksi mittaristolta kaivataan uusia toimintoja ja mittareita. Haastatteluista saatujen palautteiden pohjalta toimeksiantoyritys voi muokata visuaalista mittaristoa paremmin asiakasyrityksen tarpeisiin soveltuvaksi. Laadittu visuaalinen mittaristo toimii tällöin hyvänä pohjana niille tarvittaville muutoksille, joiden avulla mittaristosta saadaan kaikki potentiaalinen hyöty irti asiakasyritykselle.