Sisäisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen organisaatiossa : Case: yritys X
Rössi, Annamari (2016)
Rössi, Annamari
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921066
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuinka sisäistä viestintää ja vuorovaikutusta voidaan parantaa yrityksessä X. Yrityksen X viestinnän nykytilan kartoituksen ja haastattelujen avulla tehdään konkreettisia kehitysehdotuksia sekä luodaan sisäisen viestinnän ohjeistus.
Teoriaosuus käsittelee viestintää yleisesti sekä organisaatioissa. Tämän jälkeen tarkastellaan viestinnän suunnittelua strategiselta ja operatiiviselta kannalta, sekä sen jälkeen syvennytään viestintään työyhteisöissä. Aihetta käsitellään myös viestintäkanavien ja viestinnän haasteiden kannalta.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu yritys X:n tehdystä sisäisen viestinnän tutkimuksesta. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se suoritettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina. Haastattelussa oli yhteensä viisitoista haastateltavaa kahdeksalta eri osastolta. Haastattelussa selvitettiin muunmuassa henkilöstön välistä kommunikointia, yrityksen ilmapiiriä, sekä mielipidettä sisäisiin viestintäkanaviin ja tiedotteisiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yritys X:n sisäiseen viestintään ollaan pääosin kunnossa. Ilmapiiriä haluttiin parantaa ja sen nähtiin vaikuttavan keskinäiseen viestintään ja ymmärrykseen. Tuloksista selvisi, että esimieheltä saatua tietoa arvostetaan ja kasvokkain tapahtuva viestintä on parempi viestintäkanava hankalia asioita käsitellessä, kuin sähköinen viestintäkanava.
Teoriaosuus käsittelee viestintää yleisesti sekä organisaatioissa. Tämän jälkeen tarkastellaan viestinnän suunnittelua strategiselta ja operatiiviselta kannalta, sekä sen jälkeen syvennytään viestintään työyhteisöissä. Aihetta käsitellään myös viestintäkanavien ja viestinnän haasteiden kannalta.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu yritys X:n tehdystä sisäisen viestinnän tutkimuksesta. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se suoritettiin puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina. Haastattelussa oli yhteensä viisitoista haastateltavaa kahdeksalta eri osastolta. Haastattelussa selvitettiin muunmuassa henkilöstön välistä kommunikointia, yrityksen ilmapiiriä, sekä mielipidettä sisäisiin viestintäkanaviin ja tiedotteisiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yritys X:n sisäiseen viestintään ollaan pääosin kunnossa. Ilmapiiriä haluttiin parantaa ja sen nähtiin vaikuttavan keskinäiseen viestintään ja ymmärrykseen. Tuloksista selvisi, että esimieheltä saatua tietoa arvostetaan ja kasvokkain tapahtuva viestintä on parempi viestintäkanava hankalia asioita käsitellessä, kuin sähköinen viestintäkanava.