Tuotevalikoiman suunnittelu kilpailija-analyysin pohjalta sisustus- ja vaateliike X:lle
Ranki, Roosa-Maria (2016)
Ranki, Roosa-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä tuotevalikoiman suunnitteluun ja selvittää yritys X:n kuuden pahimman kilpailijan vahvuudet ja heikkoudet. Tutkimustuloksien pohjalta suunniteltiin, mitä tuotteita yritys X:n valikoimaan voisi ottaa. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millainen on hyvä sisustus- ja vaateliikkeen tuotevalikoima?
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin tuotevalikoimansuunnitteluun ja hintapolitiikkaan. Lisäksi käsiteltiin kilpailija-analyysia ja sen tekemistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Havainnointi toteutettiin elo-lokakuussa käymällä useasti kuudessa valitussa kilpailijayrityksessä. Kolme valittua sisustusliikettä olivat Vanilla Sky, Koskelon Sisustuspuoti sekä Finnmarin Sisustusmyymälä ja kolme vaateliikettä Seppälä, Kappahl sekä Osmotex.
Tutkimuksessa selvisi, mitä tuotteita/tuotemerkkejä myydään runsaasti, eli mitä kannattaa jättää pois perustettaessa Pieksämäelle sisustus- ja vaateliikettä. Sisustuspuolen tuotemerkeistä Finnmaria ja AmandaB:tä ja vaatetuspuolen tuotemerkeistä muun muassa Luhdan ja Vilan tuotteita ei kannata ottaa valikoimaan, sillä niiden tuotteita löytyy lähialueilta. Sisustusalan tuotteista muun muassa lyhtyjä, kynttilöitä ja lasitavaraa ja vaatetusalan tuotteista farkkuja ja ulkovaatteita löytyy paljon, minkä vuoksi niitä ei kannata sisällyttää valikoimaan. Aiemmin mainituista sisustusliikkeistä puuttuvat muun muassa puutarhatuotteet, astiat ja valaisimet sekä vaateliikkeistä erikoisemmat, massatuotannosta poikkeavat, tuotteet. Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää muihin kaupunkeihin kuin Pieksämäelle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin tuotevalikoimansuunnitteluun ja hintapolitiikkaan. Lisäksi käsiteltiin kilpailija-analyysia ja sen tekemistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruumenetelmänä toimi havainnointi. Havainnointi toteutettiin elo-lokakuussa käymällä useasti kuudessa valitussa kilpailijayrityksessä. Kolme valittua sisustusliikettä olivat Vanilla Sky, Koskelon Sisustuspuoti sekä Finnmarin Sisustusmyymälä ja kolme vaateliikettä Seppälä, Kappahl sekä Osmotex.
Tutkimuksessa selvisi, mitä tuotteita/tuotemerkkejä myydään runsaasti, eli mitä kannattaa jättää pois perustettaessa Pieksämäelle sisustus- ja vaateliikettä. Sisustuspuolen tuotemerkeistä Finnmaria ja AmandaB:tä ja vaatetuspuolen tuotemerkeistä muun muassa Luhdan ja Vilan tuotteita ei kannata ottaa valikoimaan, sillä niiden tuotteita löytyy lähialueilta. Sisustusalan tuotteista muun muassa lyhtyjä, kynttilöitä ja lasitavaraa ja vaatetusalan tuotteista farkkuja ja ulkovaatteita löytyy paljon, minkä vuoksi niitä ei kannata sisällyttää valikoimaan. Aiemmin mainituista sisustusliikkeistä puuttuvat muun muassa puutarhatuotteet, astiat ja valaisimet sekä vaateliikkeistä erikoisemmat, massatuotannosta poikkeavat, tuotteet. Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää muihin kaupunkeihin kuin Pieksämäelle.