Palvelukonseptin kehittäminen : Case: Paja Bar
Marjamäki, Santtu (2016)
Marjamäki, Santtu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420407
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää, miten Solo Sokos Hotel Torni Tampereen Paja Barin konseptia pitäisi kehittää asiakasmäärän lisäämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitet-tiin, miten asiakkaat ovat päätyneet Paja Bariin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat olleet palveluihin, ja minkälaisia toiveita asiakkailla on Paja Barista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, tuleeko Paja Barin brändi asiakkaiden vastauksissa esille. Tehdyn tutkimuksen perusteella tuotiin esille keinoja, joilla Paja Bar saisi lisättyä asiakkaita ja myyntiä.
Tutkimus tehtiin kyselynä, jossa oli kvantitatiivisia sekä muutama täydentävä kvalitatiivi-nen kysymys. Tiedonkeruu tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake tehtiin verkkopalvelu Google Docsilla. Kysely oli suunnattu Paja Barissa ja hotelli Tornissa asioineille asiakkaille. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen eri sosiaalisen median kanavilla. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä Google Docsin omaa palvelua että Microsoft Officen Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Paja Barin nykyinen konsepti on toimiva. Asiakkaat toivat vastauksissaan esille haluttuja mielikuvia Paja Barista. Merkittävä tutkimustulos kuitenkin oli, etteivät asiakkaat juurikaan tuoneet esille Paja Barin ruoka- ja juomapalveluita.
Case-yrityksen kehittämisen kannalta tässä tutkimuksessa esille nousseet päätutkimustulokset ovat suuntaa antavia. Yritys voi hyödyntää tutkimuksen avulla kerättyä tietoa nykyisten palveluidensa kehittämiseen. Tutkimukseen osallistuneet asiakkaat toivat esille toteutettavissa olevia parannuksia ja ideoita. Uudistusten tai muutosten jälkeen yritys voi teettää uuden jatkotutkimuksen mittamaan ovatko parannukset tuottaneet haluttua tulosta.
Tutkimus tehtiin kyselynä, jossa oli kvantitatiivisia sekä muutama täydentävä kvalitatiivi-nen kysymys. Tiedonkeruu tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake tehtiin verkkopalvelu Google Docsilla. Kysely oli suunnattu Paja Barissa ja hotelli Tornissa asioineille asiakkaille. Kysely jaettiin toimeksiantajayrityksen eri sosiaalisen median kanavilla. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä Google Docsin omaa palvelua että Microsoft Officen Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Paja Barin nykyinen konsepti on toimiva. Asiakkaat toivat vastauksissaan esille haluttuja mielikuvia Paja Barista. Merkittävä tutkimustulos kuitenkin oli, etteivät asiakkaat juurikaan tuoneet esille Paja Barin ruoka- ja juomapalveluita.
Case-yrityksen kehittämisen kannalta tässä tutkimuksessa esille nousseet päätutkimustulokset ovat suuntaa antavia. Yritys voi hyödyntää tutkimuksen avulla kerättyä tietoa nykyisten palveluidensa kehittämiseen. Tutkimukseen osallistuneet asiakkaat toivat esille toteutettavissa olevia parannuksia ja ideoita. Uudistusten tai muutosten jälkeen yritys voi teettää uuden jatkotutkimuksen mittamaan ovatko parannukset tuottaneet haluttua tulosta.