HAKUSANOJEN OPTIMOINTI MOBIILISOVELLUKSEN MARKKINOINNISSA GOOGLE PLAY STORESSA
Ikkala, Lauri; Kaipainen, Jani (2016)
Ikkala, Lauri
Kaipainen, Jani
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021202
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii hakusanojen optimointia Google Playn sovelluskaupassa. Tarkoituksena on kehittää osaamista, jolla mobiilisovelluskehittäjät saisivat sovelluksensa markkinointiin lisää tehoa aiheesta, josta löytyy niukalti aikaisempaa suomenkielistä tutkimusmateriaalia.
Hakuoptimointi on osa mobiilisovelluskaupan optimoinnin toimenpiteitä (englannin kielen sanoista application store optimization tai ASO). ASO puolestaan kuuluu mobiilisovelluksen markkinoinnin toimenpiteisiin. Työn tavoitteena on kehittää hakuoptimoinnin menetelmien osaamista.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ammattilaisten tekemiin e-kirjoihin, artikkeleihin ja oppaisiin. Myös kirjalähteitä on, jotka käsittelevät erityisesti kuluttajakäyttäytymistä ja tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa haastateltiin kahta suomalaista suhteellisen menestynyttä mobiilialan yritystä.
Yhteenvetona tuloksista kävi ilmi, että hyvin optimoidut tekstisisällöt nostavat sovelluksen sijoitusta Google Playn hakutuloksissa merkittävästi. Erityisen tärkeää on kuitenkin huomioida, millaisissa tapauksissa sijoituksen parannus tapahtuu, koska sillä on olennainen merkitys näkyvyyden parantumisen kannalta. Mikäli hyvät avainsanat on valittu ja tekstisisällöt optimoitu, se voi kasvattaa mobiilisovelluksen kauppasivulle tuomaa liikennettä moninkertaiseksi.
Tutkimushavainnoista kävi myös ilmi, että sovelluksen kauppasivun visuaaliset elementit, kuten esittelyvideo, kuvat ja sovelluksen ikoni, ovat merkittävämpiä konversioon vaikuttavia tekijöitä kuin tekstisisältö. Hyvänä jatkotutkimuksen aiheena voisikin olla nämä asiat. Myös vastine Applen App Storesta voi olla hyvä jatkotutkimuksen aihe.
Hakuoptimointi on osa mobiilisovelluskaupan optimoinnin toimenpiteitä (englannin kielen sanoista application store optimization tai ASO). ASO puolestaan kuuluu mobiilisovelluksen markkinoinnin toimenpiteisiin. Työn tavoitteena on kehittää hakuoptimoinnin menetelmien osaamista.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu alan ammattilaisten tekemiin e-kirjoihin, artikkeleihin ja oppaisiin. Myös kirjalähteitä on, jotka käsittelevät erityisesti kuluttajakäyttäytymistä ja tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa haastateltiin kahta suomalaista suhteellisen menestynyttä mobiilialan yritystä.
Yhteenvetona tuloksista kävi ilmi, että hyvin optimoidut tekstisisällöt nostavat sovelluksen sijoitusta Google Playn hakutuloksissa merkittävästi. Erityisen tärkeää on kuitenkin huomioida, millaisissa tapauksissa sijoituksen parannus tapahtuu, koska sillä on olennainen merkitys näkyvyyden parantumisen kannalta. Mikäli hyvät avainsanat on valittu ja tekstisisällöt optimoitu, se voi kasvattaa mobiilisovelluksen kauppasivulle tuomaa liikennettä moninkertaiseksi.
Tutkimushavainnoista kävi myös ilmi, että sovelluksen kauppasivun visuaaliset elementit, kuten esittelyvideo, kuvat ja sovelluksen ikoni, ovat merkittävämpiä konversioon vaikuttavia tekijöitä kuin tekstisisältö. Hyvänä jatkotutkimuksen aiheena voisikin olla nämä asiat. Myös vastine Applen App Storesta voi olla hyvä jatkotutkimuksen aihe.