Verkkopohjaisen ruokayhteisön pelillistäminen : case: Food Channel Finland
Kuusisto, Rasmus (2016)
Kuusisto, Rasmus
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920997
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Foody Allen Oy:n suunnitteleman Food Channel Finland-nimisen verkkopohjaisen ruokayhteisön pelillisiä elementtejä. Aihe syntyi työskennellessäni Foody Allenilla kyseisen verkkosivun sisällöntuotannon parissa. Päätös sivuston pelillistämisestä oli tehty mutta pelillisyyden käytännön toteutusta ei oltu suunniteltu. Tehtäväkseni muodostui tämän johdosta kattavan ohjerungon rakentaminen Food Channel Finlandin pelillisyyden kehittämiseksi. Huomioitavaa on, ettei sivusto ole yleisölle avoin opinnäytetyöprosessin aikana.
Työn teoriaosa käsittelee pelillisyyttä kolmesta keskeisestä näkökulmasta: motivaation merkitys ihmisen sitoutumisen kannalta, eri pelaajatyyppien merkitys pelillisessä ympäristössä sekä pelillistämisen onnistumista teoreettisen mallin valossa. Punaisena lankana toimii pelillisyyden linkittäminen sisältömarkkinointiin ja Food Channel Finlandiin.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tekemiäni parannuksia Food Channel Finlandin pelillisyyteen liittyen mutta annetaan myös käytännön ohjeita, miten sivustoa tulisi kehittää ennen julkaisua ja mistä sen puutteet johtuvat. Käytännön ohjeet esitellään pelillistämisen kymmenen perusmekanismin mukaisesti.
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli myös mahdollistaa Food Channel Finlandin pelillisyyden jatkuva kehitys myös tämän opinnäytetyön ohjeiden lisäksi. Työssä onnistuttiin luomaan perusteet pelillisyyden kehittämiselle tulevaisuudessa selostamalla tarkasti, mistä tekijöistä onnistunut pelillisyys rakentuu. Tämän opinnäytetyön pohjalta Foody Allen pystyy kehittämään sivuston pelillisyyttä jatkossakin ja vastaamaan mahdollisiin ilmeneviin ongelmiin pelimekaniikkaan liittyen.
Työn teoriaosa käsittelee pelillisyyttä kolmesta keskeisestä näkökulmasta: motivaation merkitys ihmisen sitoutumisen kannalta, eri pelaajatyyppien merkitys pelillisessä ympäristössä sekä pelillistämisen onnistumista teoreettisen mallin valossa. Punaisena lankana toimii pelillisyyden linkittäminen sisältömarkkinointiin ja Food Channel Finlandiin.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tekemiäni parannuksia Food Channel Finlandin pelillisyyteen liittyen mutta annetaan myös käytännön ohjeita, miten sivustoa tulisi kehittää ennen julkaisua ja mistä sen puutteet johtuvat. Käytännön ohjeet esitellään pelillistämisen kymmenen perusmekanismin mukaisesti.
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli myös mahdollistaa Food Channel Finlandin pelillisyyden jatkuva kehitys myös tämän opinnäytetyön ohjeiden lisäksi. Työssä onnistuttiin luomaan perusteet pelillisyyden kehittämiselle tulevaisuudessa selostamalla tarkasti, mistä tekijöistä onnistunut pelillisyys rakentuu. Tämän opinnäytetyön pohjalta Foody Allen pystyy kehittämään sivuston pelillisyyttä jatkossakin ja vastaamaan mahdollisiin ilmeneviin ongelmiin pelimekaniikkaan liittyen.