Tukea tarvitsevan lapsen inklusiivinen toiminnallinen osallistuminen
Järnefelt, Kristine (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Järnefelt, Kristine
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
Tiivistelmä
Artikkelissa käsitellään tukea tarvitsevan lapsen inklusiivista toimintaa ja osallistumista – lapsena toisten lasten joukossa. Aihe kumpuaa kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistyötä käsitelleestä väitöstutkimuksestani ”Että sais olla lapsena toisten lasten joukossa” – substantiivinen teoria erityistä tukea tarvitsevan lapsen toiminnasta ja osallistumisesta toimintaympäristöissään. Artikkelissa kuvautuu, miten väitöstutkimuksen teoreettinen malli muovautuu kasvatuksen, opetuksen ja kuntoutuksen käytännön yhteistyön välineeksi. Artikkeli nostaa keskiöön tukea tarvitsevan lapsen oman toimintansa ja osallistumisensa subjektina. Artikkelissa kuvataan myös, miten toiminnallisen osallistumisen mallin luotettavuutta testatataan käytännössä eri toimintaympäristöissä pilotoiden. Pilotointi toimii samalla toiminnallisen osallistumisen tutkivana kehittämistyönä. Artikkeli tuo lisätietoa tukea tarvitsevien lasten vanhemmille sekä kasvatuksen, opetuksen ja kuntoutuksen yhteistyötä tekeville ammattilaisille inkluusion toteutumisesta arjessa. Artikkeli haastaa myös tarkastelemaan tukea tarvitsevan henkilön toimintaa ja osallistumista elämän pituisena jatkumona siirtymineen. Tässä jatkumossa kasvatuksen,opetuksen sekä kuntoutuksen ammattilaisten sekä lähi-ihmisten yhteinen työ on keskeinen mahdollistaja ja edellytys.