Datan hyödyntäminen personoidussa display-mainonnassa
Harju, Roni (2016)
Harju, Roni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121342
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi kehittyy huimaa vauhtia. Yhtenä alan suosituimmista puheenaiheista on datan hyödyntäminen personoidussa display-mainonnassa. Tästä aiheesta on paljon puhetta, mutta vain vähän kirjallisuutta, joka kertoisi kootusti sen mitä data on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää personoidussa mainonnassa.
Opinnäytetyön päätavoitteena on laatia toimeksiantajan käyttöön opas, joka kertoo mediatoimiston työntekijälle, mitä datakohdennetun ja personoidun ohjelmallisesti ostetun mainonnan toteuttaminen vaatii ja miten mainostaja siitä hyötyy. Jotta tavoitteeseen päästään, käydään oppaassa läpi ohjelmallisen ostamisen perusteet ja mitä online-mainonnassa hyödynnettävä data on. Lisäksi paneudutaan eri datatyyppien ominaisuuksiin ja lopuksi kerrotaan millä tavoin mainonta voidaan kohdentaa ja personoida eri kohderyhmille asiakaspolut huomioiden.
Työssä keskitytään ohjelmallisesti ostettavaan display-mainontaan ja siitä on rajattu pois videomainonta sekä sosiaalisen median mainonta. Opas ei myöskään käsittele kuluttajadatan keräämisen tietosuojakysymyksiä.
Opinnäytetyö on toteutettu kokoamalla yhteen opas, joka sisältää havaintoja ja oppeja jo tehdyistä tutkimuksista. Sen lähteinä on käytetty pääasiassa ulkomaista kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja, kuten asiantuntijoiden blogikirjoituksia. Lähteiden lisäksi opas nojaa kirjoittajan ja toimeksiantajan työkokemukseen ja tuntemukseen alalta.
Oppaasta on hyötyä erityisesti mediatoimistossa työskenteleville työntekijöille, jotka tietävät digitaalisen mainonnan pääperiaatteet, mutta haluavat kehittyä ja laajentaa ymmärrystään siitä. Oppaan lukemalla ymmärtää mitä mainonnassa käytettävä data on, mitä kohdentaminen on ja kuinka online-mainonnan ekosysteemi kokonaisuudessaan toimii.
Opinnäytetyön päätavoitteena on laatia toimeksiantajan käyttöön opas, joka kertoo mediatoimiston työntekijälle, mitä datakohdennetun ja personoidun ohjelmallisesti ostetun mainonnan toteuttaminen vaatii ja miten mainostaja siitä hyötyy. Jotta tavoitteeseen päästään, käydään oppaassa läpi ohjelmallisen ostamisen perusteet ja mitä online-mainonnassa hyödynnettävä data on. Lisäksi paneudutaan eri datatyyppien ominaisuuksiin ja lopuksi kerrotaan millä tavoin mainonta voidaan kohdentaa ja personoida eri kohderyhmille asiakaspolut huomioiden.
Työssä keskitytään ohjelmallisesti ostettavaan display-mainontaan ja siitä on rajattu pois videomainonta sekä sosiaalisen median mainonta. Opas ei myöskään käsittele kuluttajadatan keräämisen tietosuojakysymyksiä.
Opinnäytetyö on toteutettu kokoamalla yhteen opas, joka sisältää havaintoja ja oppeja jo tehdyistä tutkimuksista. Sen lähteinä on käytetty pääasiassa ulkomaista kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja, kuten asiantuntijoiden blogikirjoituksia. Lähteiden lisäksi opas nojaa kirjoittajan ja toimeksiantajan työkokemukseen ja tuntemukseen alalta.
Oppaasta on hyötyä erityisesti mediatoimistossa työskenteleville työntekijöille, jotka tietävät digitaalisen mainonnan pääperiaatteet, mutta haluavat kehittyä ja laajentaa ymmärrystään siitä. Oppaan lukemalla ymmärtää mitä mainonnassa käytettävä data on, mitä kohdentaminen on ja kuinka online-mainonnan ekosysteemi kokonaisuudessaan toimii.