Palvelumuotoilun työpaja : case: Kaleva
Ervasti, Noora (2016)
Ervasti, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021565
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi HURMOS-hanke ja case yrityksenä Kaleva. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tarkoituksena oli järjestää palvelumuotoilun työpaja Kalevalle. Työpajan tavoitteena oli saada ymmärrystä siihen, kuinka nuoret saataisiin lukemaan Kalevaa ja miten nuoret käyttävät erilaisia sosiaalisen median kanavia.
Tietoperustassa käsiteltiin tarkemmin palvelumuotoilun käsitettä ja kerrottiin, miten luodaan onnistunut tapahtuma. Aineisto kerättiin erilaisista kirjallisista ja digitaalisista lähteistä. Kirjallisten lähteiden määrä oli kuitenkin verrattain pieni. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joten varsinaista tutkimusta ei ole tehty, vaan työpajasta saatu materiaali on koottu yhteen ja tehty arviointi kootun materiaalin perusteella. Opinnäytetyössä kerrottiin työpajan järjestämisestä, kuvattiin työpajan tuotokset, sekä lopuksi arvioitiin työpaja ja tehtiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hyviä ideoita tutkimuskysymykseen, eli siihen, miten nuoret saadaan lukemaan Kalevaa. Huumoripitoisen sisällön lisääminen, sosiaalisten median kanavien käyttö ja nuorten elämää koskettavat uutiset ovat esimerkkejä työpajassa syntyneistä ideoista. Kaleva sai myös uutta perspektiiviä nuorten ajatusmaailmaan ja tätä kautta enemmän asiakasymmärrystä. Työpajan tuloksena selvisi myös nuorten keskuudessa suosiossa olevat sosiaalisen median kanavat ja nuoriin vetoavan huumorin laatu. Työpajassa käytettiin ideoinnin apuna erilaisia palvelumuotoilun työkaluja, kuten asiakasprofiileja ja empatiakarttaa.
Työpajan lopputuloksena Kalevalla on mahdollisuus hyödyntää työpajassa saamaansa uutta tietoa nuorille markkinoinnissa ja nuorekkaamman imagon kehittämisessä. Sosiaalisen median käytön vahva lisääntyminen ja sen monipuoliset kanavat luovat uusia mahdollisuuksia niin Kalevalle nuorten tavoittamisessa, kuin nuorille Kalevan saatavuudessa.
Tietoperustassa käsiteltiin tarkemmin palvelumuotoilun käsitettä ja kerrottiin, miten luodaan onnistunut tapahtuma. Aineisto kerättiin erilaisista kirjallisista ja digitaalisista lähteistä. Kirjallisten lähteiden määrä oli kuitenkin verrattain pieni. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joten varsinaista tutkimusta ei ole tehty, vaan työpajasta saatu materiaali on koottu yhteen ja tehty arviointi kootun materiaalin perusteella. Opinnäytetyössä kerrottiin työpajan järjestämisestä, kuvattiin työpajan tuotokset, sekä lopuksi arvioitiin työpaja ja tehtiin johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hyviä ideoita tutkimuskysymykseen, eli siihen, miten nuoret saadaan lukemaan Kalevaa. Huumoripitoisen sisällön lisääminen, sosiaalisten median kanavien käyttö ja nuorten elämää koskettavat uutiset ovat esimerkkejä työpajassa syntyneistä ideoista. Kaleva sai myös uutta perspektiiviä nuorten ajatusmaailmaan ja tätä kautta enemmän asiakasymmärrystä. Työpajan tuloksena selvisi myös nuorten keskuudessa suosiossa olevat sosiaalisen median kanavat ja nuoriin vetoavan huumorin laatu. Työpajassa käytettiin ideoinnin apuna erilaisia palvelumuotoilun työkaluja, kuten asiakasprofiileja ja empatiakarttaa.
Työpajan lopputuloksena Kalevalla on mahdollisuus hyödyntää työpajassa saamaansa uutta tietoa nuorille markkinoinnissa ja nuorekkaamman imagon kehittämisessä. Sosiaalisen median käytön vahva lisääntyminen ja sen monipuoliset kanavat luovat uusia mahdollisuuksia niin Kalevalle nuorten tavoittamisessa, kuin nuorille Kalevan saatavuudessa.