Hoitajien ennakkokäsityksiä triage-hoitajuudesta erään aluesairaalan ensiapupoliklinikalla
Forsström, Niina (2010)
Forsström, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245922
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee hoitajien ennakkokäsityksiä triage-hoitajuudesta erään aluesairaalan ensiapupoliklinikalla. Triage-hoitajuus on tarkoitus ottaa käyttöön kyseisellä päivystyspoliklinikalla vuoden 2010 aikana. Työ perustui tarpeeseen kartoittaa hoitajien ennakkokäsityksiä triagesta ja triage- hoitajuudesta ja olla apuna triage-hoitajille suunnatun koulutuksen suunnittelussa.
Triage on se osa hoidon tarpeen arviota, joka tehdään potilaan päivystykseen vastaanottamisen yhteydessä. Arvion tekee terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, kuten sairaanhoitaja tai ensihoitaja annetun ohjeistuksen, oman ammattitaitonsa ja kokemuksensa avulla. Triagen avulla päivystystoiminnan resurssit saadaan ohjattua oikeille potilasryhmille.
Opinnäytetyö on tehty laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää päivystyspoliklinikalla työskentelevää kokenutta sairaanhoitajaa ryhmähaastatteluina kolmen hengen ryhmissä teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset ryhmiteltiin tutkimusongelmien mukaan.
Tuloksista nousi sekä muutosvastarintaa triagea ja triage-hoitajuutta kohtaan, että myös myönteisiä ajatuskokonaisuuksia työn kuormittavuuden vähentymisestä. Triage-hoitajalta vaadittavista ominaisuuksista tärkeimmiksi nousivat kokemus, ammattitaito ja vuorovaikutuskyvyt. Koulutuksellisia tarpeita hoitajilla oli mm. potilaan ohjaamisessa, potilaan luokittelussa sekä kirjaamistaidoissa.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää tukena suunniteltaessa triage-hoitajille koulutusta paikallisesti sekä myös laajemmin muissa päivystysyksiköissä. Triage-hoitajuutta ja triagea kehitettäessä hoitajien koulutus tulisi saada yhteneväiseksi ja myös kansallisella tasolla vertailukelpoiseksi. Hoitajien näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia tulisi myös ottaa huomioon suunniteltaessa uusia päivystysyksiköitä, jotta niistä saataisiin mahdollisimman toimivia niin hoitajan, potilaan kuin organisaationkin kannalta.
Triage on se osa hoidon tarpeen arviota, joka tehdään potilaan päivystykseen vastaanottamisen yhteydessä. Arvion tekee terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, kuten sairaanhoitaja tai ensihoitaja annetun ohjeistuksen, oman ammattitaitonsa ja kokemuksensa avulla. Triagen avulla päivystystoiminnan resurssit saadaan ohjattua oikeille potilasryhmille.
Opinnäytetyö on tehty laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää päivystyspoliklinikalla työskentelevää kokenutta sairaanhoitajaa ryhmähaastatteluina kolmen hengen ryhmissä teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset ryhmiteltiin tutkimusongelmien mukaan.
Tuloksista nousi sekä muutosvastarintaa triagea ja triage-hoitajuutta kohtaan, että myös myönteisiä ajatuskokonaisuuksia työn kuormittavuuden vähentymisestä. Triage-hoitajalta vaadittavista ominaisuuksista tärkeimmiksi nousivat kokemus, ammattitaito ja vuorovaikutuskyvyt. Koulutuksellisia tarpeita hoitajilla oli mm. potilaan ohjaamisessa, potilaan luokittelussa sekä kirjaamistaidoissa.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää tukena suunniteltaessa triage-hoitajille koulutusta paikallisesti sekä myös laajemmin muissa päivystysyksiköissä. Triage-hoitajuutta ja triagea kehitettäessä hoitajien koulutus tulisi saada yhteneväiseksi ja myös kansallisella tasolla vertailukelpoiseksi. Hoitajien näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia tulisi myös ottaa huomioon suunniteltaessa uusia päivystysyksiköitä, jotta niistä saataisiin mahdollisimman toimivia niin hoitajan, potilaan kuin organisaationkin kannalta.