Työelämäedustajien kokemuksia ohjaustoiminnan koulutusohjelman opinnäytetöistä
Rekilä, Sari (2010)
Rekilä, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215830
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähti liikkeelle ohjaustoiminnan koulutusohjelman tarpeesta tietää, onko tehdyistä opinnäytetöistä pidempiaikaista hyötyä työelämälle. Lähtökohtana oli viisi ohjaustoiminnan vanhustyöhön keskittynyttä opinnäytetyötä. Tavoitteena oli selvittää, millaista hyötyä ohjaustoiminnan koulutusohjelmassa tehdyistä opinnäytetöistä on ollut niissä mukana olleille työelämäyhteyksille.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla neljältä hämeenlinnalaiselta työelämäedustajalta, jotka olivat toimineet ohjaustoiminnan opinnäytetyön ohjaajana vuosina 2004—2009. Aineisto analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla.
Opinnäytetyön taustaksi perehdyttiin teoriaan ammattikorkeakoulun historiasta, opinnäytetyöstä, verkostoitumisesta sekä kumppanuudesta. Lisäksi teoria käsitteli vanhustyötä ja kulttuurista virkistystoimintaa, jotka yhdistivät tutkimuksen lähtökohtana olleita opinnäytetöitä.
Tuloksena voidaan esittää, että opinnäytetöistä on ollut työelämälle monenlaista hyötyä. Opinnäytetyöt ovat tuottaneet tietoa ja materiaalia, joita on hyödynnetty työpaikalla. Lisäksi opinnäytetöiden sekä niiden tekijöiden on koettu tuovan virkistystä työelämäedustajien arkeen ja heidän työnsä on tullut näkyväksi niiden kautta. Opinnäytetöiden sisällä toteutetuilla toiminnallisilla osuuksilla on ollut positiivisia vaikutuksia myös asiakkaisiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohde oli hämeenlinnalaiset työelämäedustajat. Pohdinnassa esitettiin ehdotus jatkotutkimuksesta, jossa työelämäedustajien kokemuksia ohjaustoiminnan opinnäytetöiden suhteen voisi selvittää myös muualla Suomessa.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla neljältä hämeenlinnalaiselta työelämäedustajalta, jotka olivat toimineet ohjaustoiminnan opinnäytetyön ohjaajana vuosina 2004—2009. Aineisto analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla.
Opinnäytetyön taustaksi perehdyttiin teoriaan ammattikorkeakoulun historiasta, opinnäytetyöstä, verkostoitumisesta sekä kumppanuudesta. Lisäksi teoria käsitteli vanhustyötä ja kulttuurista virkistystoimintaa, jotka yhdistivät tutkimuksen lähtökohtana olleita opinnäytetöitä.
Tuloksena voidaan esittää, että opinnäytetöistä on ollut työelämälle monenlaista hyötyä. Opinnäytetyöt ovat tuottaneet tietoa ja materiaalia, joita on hyödynnetty työpaikalla. Lisäksi opinnäytetöiden sekä niiden tekijöiden on koettu tuovan virkistystä työelämäedustajien arkeen ja heidän työnsä on tullut näkyväksi niiden kautta. Opinnäytetöiden sisällä toteutetuilla toiminnallisilla osuuksilla on ollut positiivisia vaikutuksia myös asiakkaisiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohde oli hämeenlinnalaiset työelämäedustajat. Pohdinnassa esitettiin ehdotus jatkotutkimuksesta, jossa työelämäedustajien kokemuksia ohjaustoiminnan opinnäytetöiden suhteen voisi selvittää myös muualla Suomessa.