Vedonlyöntiä virtuaalipyssyillä – anteeksi mitä? : Pelaajien näkemyksiä ja kokemuksia skinivedonlyönnistä
Valkama, Suvi (2016)
Valkama, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091181
Tiivistelmä
Rahapelaaminen ja digipelaaminen elää nykyään jo eräänlaisessa symbioosissa. Verkkorahapelaaminen ammentaa vaikutteita molemmilta sektoreilta. Mahdollisten pelihaittojen ja -ongelmien ehkäisemisen vuoksi on tärkeää, että kasvattajat ja vanhemmat, sosiaalialan ammattilaiset ja muut toimijat tällä saralla saavat ajantasaista tietoa uusista ilmiöistä koskien raha- ja digipelaamista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä. Tavoitteena oli myös edistää asiallista vuoropuhelua pelaamisen suhteen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelaamisen kokonaisuus.
Tutkimuksen lähtökohtina olivat ennakoiva osaaminen sosiaalialalla, ehkäisevä päihdetyö ja pelikasvatus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat Counter-Strike: Global Offensiven pelaajat ja tarkoituksena oli tutkia heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu verkkokyselylomake. Kyselylomake sai näkyvyyttä sosiaalisen median ja keskustelupalstojen kautta. Aineiston analyysimenetelmä oli kategoria-analyysi.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien näkemykset ja kokemukset virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä liittyivät rahapelaamiseen, ajanviettoon, negatiivisiin tuntemuksiin ja ikärajojen pohdintaan. Tutkimuksen perusteella on syytä olettaa, että jatkotutkimukselle on tarvetta etenkin alaikäisten verkkorahapelaamiseen liittyen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä. Tavoitteena oli myös edistää asiallista vuoropuhelua pelaamisen suhteen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelaamisen kokonaisuus.
Tutkimuksen lähtökohtina olivat ennakoiva osaaminen sosiaalialalla, ehkäisevä päihdetyö ja pelikasvatus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat Counter-Strike: Global Offensiven pelaajat ja tarkoituksena oli tutkia heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu verkkokyselylomake. Kyselylomake sai näkyvyyttä sosiaalisen median ja keskustelupalstojen kautta. Aineiston analyysimenetelmä oli kategoria-analyysi.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien näkemykset ja kokemukset virtuaalisilla esineillä käytävästä vedonlyönnistä liittyivät rahapelaamiseen, ajanviettoon, negatiivisiin tuntemuksiin ja ikärajojen pohdintaan. Tutkimuksen perusteella on syytä olettaa, että jatkotutkimukselle on tarvetta etenkin alaikäisten verkkorahapelaamiseen liittyen.