Nuorten aikuisten arvostamat palvelukanavat, Case: Oma Säästöpankki Oyj
Tynkkynen, Heli (2017)
Tynkkynen, Heli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorten 20 – 25-vuotiaiden aikuisten arvostamia palvelukanavia omassa pankkiasioinnissaan. Tehtävänä oli selvittää kohderyhmän osalta palvelukanavien käyttöä: mitä pankkiasioinnissa arvostetaan ja miten tulevaisuudessa voisi pankkiasiointia kehittää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oma Säästöpankki Oyj, joka on Suomen suurin Säästöpankki. Tässä opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajapankin tämän hetkiset palvelukanavat, joiden perusteella tutkimus tehtiin. Kohderyhmänä ovat 20 – 25-vuotiaat nuoret aikuiset, joiden oma pääasiallinen asiointipankki voi olla mikä pankki tahansa. Tutkimus tuo tietoa siitä, kuinka kohderyhmä mieluiten pankkiasioitaan hoitaa.
Opinnäytetyön teoria perustui kirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, määrällisenä tutkimuksena ja osaltaan laadullisena tutkimuksena. Tutkimusjoukolle jaettiin kyselylomake, jossa oli strukturoituja kysymyksiä sekä muutama avoin kysymys. Kyselyyn vastasi yhteensä 20 20 – 25-vuotiasta henkilöä.
Tutkimustuloksiin perustuen voidaan todeta, että nuoret aikuiset arvostavat pankkiasioinnissaan eniten sähköisiä palvelukanavia. Pankkiasiat halutaan pääsääntöisesti mieluusti hoitaa nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Tärkeäksi kuitenkin koetaan myös mahdollisuus konttorissa asiointiin. Lisäksi tulevaisuuden osalta sähköisiä palveluita toivotaan yhä enemmän kehitettävän sekä toisaalta aukioloaikoja laajennettavan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oma Säästöpankki Oyj, joka on Suomen suurin Säästöpankki. Tässä opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajapankin tämän hetkiset palvelukanavat, joiden perusteella tutkimus tehtiin. Kohderyhmänä ovat 20 – 25-vuotiaat nuoret aikuiset, joiden oma pääasiallinen asiointipankki voi olla mikä pankki tahansa. Tutkimus tuo tietoa siitä, kuinka kohderyhmä mieluiten pankkiasioitaan hoitaa.
Opinnäytetyön teoria perustui kirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, määrällisenä tutkimuksena ja osaltaan laadullisena tutkimuksena. Tutkimusjoukolle jaettiin kyselylomake, jossa oli strukturoituja kysymyksiä sekä muutama avoin kysymys. Kyselyyn vastasi yhteensä 20 20 – 25-vuotiasta henkilöä.
Tutkimustuloksiin perustuen voidaan todeta, että nuoret aikuiset arvostavat pankkiasioinnissaan eniten sähköisiä palvelukanavia. Pankkiasiat halutaan pääsääntöisesti mieluusti hoitaa nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Tärkeäksi kuitenkin koetaan myös mahdollisuus konttorissa asiointiin. Lisäksi tulevaisuuden osalta sähköisiä palveluita toivotaan yhä enemmän kehitettävän sekä toisaalta aukioloaikoja laajennettavan.